KAMPUNG BARU, BANDA NEIRA

2 april 2019 - Kampung Baru, Indonesië

Selamat sore semua!

De airco went al, moet er alleen soms wat van hoesten. Wat een rust hier in Kampung Baru! Dit wordt echt geen lange blog want zo veel beleef ik hier niet! Wel weer veel lopen natuurlijk, het is hier bij uitstek geschikt ervoor. Alweer naar de oude begraafplaats geweest. Vorig jaar was hij netjes opgeknapt, dit bleek een éénmalige actie want nu was het weer allemaal groen en was het niet echt handig dat ik op mijn slippertjes was! Gelukkig toch nog wat stenen met namen kunnen fotograferen, die foto's zet ik op een site van Bandanezen in Nederland. Sommigen herkennen hun familienaam, mooi om te doen! Sowieso geniet ik van alle geschiedenis hier op dit eiland. Heel veel verweerde muren die bijna allemaal stuk zijn en waarachter vaak een nieuw huis is gebouwd maar de muren zijn allemaal nog uit de Nederlandse tijd. Niet dat ik trots ben op alles wat hier gebeurd is (met name het uitmoorden van bijna de hele bevolking door J.P. Coen) maar het voelt wel heel bijzonder.

Zo heb ik tijdens die wandelingen ook alweer veel bekenden ontmoet/opgezocht, ook altijd mooi. Bij Man komt altijd een groep 'studenten' die hier extra Engelse les krijgen. En soms wat extra extraatjes, ze mogen mee een boot en catamaran bekijken of ze worden uitgenodigd voor een barbecue hier achter het huis zoals afgelopen zondag. Dat was met name voor de mensen van de boten die ook bij de welkomstdans waren. Heel lekker en gezellig.

Ook al lekker met de familie uit eten geweest. Normaal eten we thuis, Bada kookt en ik noteer veel recepten. Hier koken is een uitdaging: alles is echt heel anders, om te beginnen het kooktoestel al. Waar wij 4 of soms 5 pits gastoestellen/ inductieplaten hebben moet alles hier worden bereid op één of twee vlammen. Eten doen  we binnen, voor de rest zitten we altijd achter het huis aan zee. Ik wilde hier wat kilo's kwijtraken. Dat ging de eerste weken goed maar hier word ik de hele dag door gedwongen om te eten! Pfff allemaal lekkere dingen: pisang goreng, diverse soorten kue (koek),  singkong goreng (gebakken cassave) en nog veel meer waar ik de naam niet meer van weet. En dan worden er bij het eten steevast extra stukken vis op mijn bord gelegd.... Bada komt er op dit moment weer aan met een tweede bord vol vers gebakken pisang goreng, als ik het niet opeet krijg ik klappen met de sapu lidi (rieten veger) hahaha!

Vanmorgen ben ik mee geweest naar een bruiloft, de eerste dag, morgen gaan we weer! Ik moet zeggen dat er spannender dingen zijn. Erheen, zitten in rijen, keiharde muziek (wel leuke), bordje eten halen, nog een hele poos zitten en dan weer naar huis. Ik zat ook nog niet naast Bada want er waren 2 dames die allebei naast me wilden zitten...Dat gebeurt me morgen niet weer, heb het nu al gezegd. Het bruidspaar krijg je nog niet te zien, dat is morgen pas. Er waren wel heel veel mensen, voornamelijk vrouwen trouwens, wat een beetje lastig was want het regende zo nu en dan keihard. Er was nauwelijks genoeg ruimte voor iedereen om te zitten en volgens de dames wordt het morgen nog veel drukker. Ik ben benieuwd!

Dit was het voor nu,

Amatooooo!

1. Coby Demoed:
    2 april 2019
    --- Heb onlangs het boek gelezen van Simone van der Vlugt: Schaduwspel. Speelt zich af in de VOC-tijd; m.n. over de "verovering" van Banda door J.P.Coen. Je krijgt er een heel vieze smaak van in de mond! Boek is wel een aanrader!
  2. Gaby:
    2 april 2019
    Hi Joke, heb je Azwar en Eliza al ontmoet en hun mooie guesthouse? Groetjes en liefs van ons voor hun en jou natuurlijk😀 veel plezier!
  3. Roelie:
    Oh Joke wat weer leuk.amatö
  4. Grote Koos:
    Wat mooi Joke dat je graven fotografeert voor Bandanezen in Nederland
  5. Sonja:
    2 april 2019
    Prachtige foto's Joke en ja...makan2 hahaha...van genieten, zoals daar smaakt het in Nederland nooit meer xx
  6. Frans Warkor:
    Pas op pulang di Holland djadi genoeg. Amatoo Joke
  7. Door Kooijman-Camerling:
    2 april 2019
    Super dat je van alles vertelt Joke!
  8. Gea:
    2 april 2019
    je hebt weer een mooi verhaal verteld ,en mooie foto s
  9. Rita en Hans de Vries:
    3 april 2019
    Hallo Joke, weer bedankt voor de leuke reisverhalen en de veelkleurige foto's! Eten ze daar ook al nieuwjaarsrolletjes van Vegter?
    Groetjes van ons .
    Rita .
  10. Yoke:
    3 april 2019
    @ Coby: heb al gekeken, ga het zeker lezen!
    @ Gaby: ik heb ze al ontmoet met hun mooie dochter. Hun guesthouse heb ik alleen van de buitenkant gezien, ben er langs gelopen
    @ anderen: volgt, moet nu weg...
  11. Geke de Boer:
    3 april 2019
    Hallo joke.vanaf vandaag ga ik je volgen,kon het eerst niet vinden maar leuk hoor zo mee te reizen
  12. Yoke:
    12 april 2019
    Hier ben ik weer, terug van weggeweest...
    @ Roelie, amatooo!
    @ Koos: ja dat vind ik mooi om te doen en veel mensen zijn er blij mee
    @ Son: ik krijg er geen genoeg van, alles is zo goed als altijd lekker!
    @ Frank: ik ben nog miet van plan om terug te komen... amatooo
    @ Door en Gea: dankjewel, voor mezelf ook leuk om te doen!
    @ Hans en Rita: dank jullie wel! Ja ze lojken er wel erg veel op hè! Maar ze smaken toch anders...
    @ Geke: gezellig dat je meereist!