AMBON MANISE, NATSEPA

21 april 2019 - Ubud, Indonesië

Selamat siang semua!

Het heeft even geduurd, ook hier is weer van alles te doen waar ik het druk mee heb....

Omdat resort Natsepa en Lunterse Boer vlakbij elkaar zijn konden de dames en ik ook op Ambon gezamenlijk een taxi nemen. Als eerste stapte ik uit en ik kreeg weer een hartelijk welkom. Spullen enigszins uitgepakt en eerst maar eens de zee ingedoken, ook hier is het strand vlak voor m'n kamer. Alvast weer vervoer geregeld voor verdere afspraken en via Nederland zaken geregeld.

Na het ontbijt de volgende morgen (dat is hier echt niets, een droge boterham met jam, pindakaas of hagelslag) met de gisteren geregelde ojek met Sawi op weg gegaan naar Waai, een dorp wat verderop. Daar ging ik wat spullen brengen van vrienden uit Nederland. En ik ging een Parang Salawaku ophalen die voor me was gemaakt. Dat is een Moluks schild met een mes, heel mooi. Toen we klaar waren bij de familie zijn we nog even naar de enorme kerk gegaan die hier pasgeleden is geopend, die wilde ik graag zien. Er was een vrouw aanwezig en ik mocht ook binnen alles bekijken. Indrukwekkend dat zo'n grote kerk hier nog mogelijk is, mooi om te zien! Op de terugweg koffie gedronken en rambutan gekocht, ik ben er in het goede seizoen, er is heel veel fruit.

's Middags naar pantai (strand) Natsepa gelopen en lekker rujak (een fruitsalade met pittige pindasaus) gegeten. En een eind de andere kant op gelopen om data te kopen, mijn internet was "op". Eenmaal gekocht bleek later dat dit alleen in Maluku werkte, daar kwam ik achter omdat het 3 dagen later in Ubud al weer "op" was!"

Woensdag de 14e was het verkiezingsdag en iedereen had een vrije dag. 's Morgens op pad gegaan naar Suli, niet zo ver bij Natsepa vandaan. Gewoon omdat het een mooi stukje lopen is met onderweg nog een mooi strand, Sopapei, maar ook omdat er familie woont van een oude schoolvriendin die daar een 'rumah tua' hebben, een soort familiehuis. Vorig jaar nog volop aan het bouwen, nu was het klaar en heb ik gezellig thee gedronken met de familie van mijn vriendin.

Op de terugweg waren de stranden aardig vol met dagjesmensen, dit natuurlijk vanwege de vrije dag. En... mama Yo was er weer na 2 maanden ziek te zijn geweest nadat ze was gevallen. Dik in de 70 en nog elke dag aan het werk... Later nog even weer lekker de zee ingeweest. Zwemmen was er niet bij, het was heel laag water. Maar dobberen is ook lekker! Na het inpakken 's avonds de wekker maar gezet, om half 6 de volgende morgen zou ik worden opgehaald om naar het vliegveld te gaan.

Om half 6: niemand. Evenals kwart voor 6. Toen maar gebeld, het bleek dat Umar de chauffeur de Lunterse Boer niet kon vinden... Hem er naar toe geloodst in de regen. Je zult altijd zien dat het op zo'n moment regent, ik was helemaal nat en zag er gelijk al niet meer uit! Nadat hij de hele weg had gepraat mooi op tijd op het vliegveld. Lion Air had zelfs geen vertraging! Ik had geen keus, anders had ik een andere maatschappij gekozen. Vorig jaar betaalde ik rond de € 100,- voor een ticket van Ambon-Makassar/Makassar-Denpasar.  Deze keer had ik al bijna € 180,- betaald voor de ticket incl. 10 kg bagage, kwam er bij het inchecken nog een keer Rp 620.000 = bijna € 40,- bij voor de meerdere 10 kg bagage. Ik was heel boos maar je doet er niets aan. Het was in elk geval een veeg teken dat op beide vluchten het toestel maar ongeveer voor de helft bezet was. Twee keer 2 stoelen naast me onbezet! Vorig jaar alles altijd vol. Verder ging ook in Makassar bij de tussenlanding ging alles perfect, we mochten zelfs voorgaan omdat we maar een half uur de tijd hadden.

Twee uurtjes vliegen en we landden in Bali, een andere wereld!

Voor het laatst:

Amatooooo (Maluku 😢)!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Izaäc en Hennie:
    21 april 2019
    Bagus dan sadaap ceriteramu ketong senang membaca karanganmu !😀👍😘
  2. Grote Koos:
    21 april 2019
    Heerlijk om je verslag te lezen! Geniet daar nog met volle teugen Joke!
  3. Tabitha.:
    21 april 2019
    'k was een beetje in de war: huh is ze weer terug in Maluku? Maar nee. het is reisverslag achteraf. Geniet elke keer van de verhalen. Ja die wandeling van Natseoa NBC asr Sopapei komt erg in trek. We keaM en vorig jaar al een aantal Nederlook andse (blanke) toeristen tegen in Suli bahwa. Zo wordt dat stukje bij pantai Sopapey genoemd. Daar wonen ook de meeste oorspronkelijke Sulinezen. En Waai en Suli zijj adik kaka samen Hutumuri. Tja bij Lion moet je voor de lege plekken betalen blijkt wel. Vervelend
    Joke nog een hele fijne tijd op Bali.
  4. Jet Brand:
    21 april 2019
    Heerlijk om te lezen Joke geniet van je laatste dagen !
  5. R.J. Botter:
    22 april 2019
    Mooi Joke...best prijzig dan voor het ticket... Vloog in 2008 van JKT naar Manado met Garuda en was €60 kwijt.ik denk ongeveer 4 uur vliegen... Groetjes dan Selamat Hari Paskah 👌😉 💋🌷🐓🐣
  6. Gea:
    22 april 2019
    bedankt Joke voor je mooie verhaal ,en de mooie foto' s nog veel plezier .
  7. Number 1:
    23 april 2019
    Wat is dat paars-witte?? (Niet dat kruis). Een bloem??
  8. Yoke:
    24 april 2019
    Oooh ik loop achter... maar daar gaat ie: @ Izaäk en Hennie: beta senang sekali beta bisa membawa barang ke keluargamu!!
    @ Koos: druk mee bezig! @ Tabitha: haha ja ik loop achter...maar was heel leuk om daar heen te gaan! Geen andere toeristen gezien (gelukkig🙄)
    @ Jet en Gea: dankjewel, doe ik!
    @ Robby: ja meer dan dubbel zo duur! Indonesiërs kunnen dat vaak gewoon niet betalen!
    @ Number One: ja dat is een bloem. De bomen waar ze aan groeien staan meestal op het strand. Heb de naam geweten maar nu even kwijt...