TIMOR!

19 maart 2019 - Kupang, Indonesië

Selamat malam semua!

Ik ben er, in Kupang, de hoofdstad van Timor!

Gistermorgen ging alles zo soepeltjes dat ik ver van tevoren op het vliegveld was. Dus lekker een poos buiten op een stoep gezeten,  mensen kijken...

Het was, zeker voor Lion Air, een voorspoedige vlucht, we vertrokken zelfs op tijd! Het enige waar ik onderweg niet echt naar gekeken heb (maar wat ik soms toch zag) is mijn buurman. Vanaf het opstijgen tot de landing, 2,5 uur lang, is hij bezig geweest met een pincet zijn baard- en snorharen uit te trekken... Op het vliegveld in Kupang was het een verrassing dat er helemaal geen taxichauffeurs stonden te wachten zoals op de meeste andere vliegvelden. Er was een taxikantoortje en binnen de kortste keren zat ik in een taxi met een leuke chauffeur te kletsen.

Afgeleverd bij de homestay waar ik 3 nachten heb geboekt moest ik wel even slikken. Wel heeeel basic, kamer met raam op blinde muur, geen tafel, kast of stoel, alleen een bed en een plankje voor de tv. Alleen koud water in een hele kleine badkamer ... Ook buiten geen stoel, dus ik zit op de grond op een soort stoep. Waar de eerste avond ook nog een grote auto vlak voor mijn neus werd geparkeerd!! Het went nu wel maar toch van schrik voor de laatste 4 nachten een hotel aan het strand hier geboekt.

Gisteren alweer een heel stuk gelopen en de buurt verkend. Evenals vandaag,  en ook al kennisgemaakt en op stap geweest met mijn "gids" Nona. Had haar tel.nr. van een Indonesische site, heb haar benaderd en het klikte. Morgen gaan we "echt" op pad maar vandaag wilde ze ook wel met me mee naar sommige dingen.  Naar het Nederlandse fort geweest waar eigenlijk niets meer van te zien is en naar de kerk waar ze naar toe gaat.  Ongeveer de helft van de mensen op Timor is katholiek, een derde protestant, en zo'n 10% moslim. Al met al een leuk uitstapje.

Met de bemo (busje) heen en terug maar ook weer heel veel gelopen dus eenmaal thuis eerst een poosje gelegen om bij te komen.

Toen de wandelschoenen weer aan voor nog een klein rondje. Kwam ik Debby tegen bij een warung.  We kwamen aan de praat en ik moest met haar mee naar huis. Natuurlijk gedaan, poosje buiten zitten praten (binnen was het kotor (vies) zei ze en toen ik een glimp zag leek me dat geen leugen... Onderweg weer gegeten bij de kleine warung niet zo ver van de homestay en nu zit ik weer voor de kamer op de stoep. Vergezeld door een jongen die hier werkt en die me wil masseren en mee op stap wil. Hij is 24, heeft van die trouwe, beetje trieste ogenen ik heb hem net heel duidelijk gemaakt dat dat allebei niet gaat gebeuren.

Straks lekker slapen want we vertrekken morgen om 8 uur. Het is hier wel vreselijk warm, sorry maar het kan ook te gek zijn...