HET VERLEDEN VAN MANILA

2 maart 2017 - Manilla, Filipijnen

Gelukkig houdt Chavi er ook van om rustig aan te doen ! We besloten gistermorgen na heerlijk bijgekomen te zijn om naar het oudste gedeelte van de stad te gaan, Intramuros. In de 16e eeuw kwamen de Spanjaarden naar de Filippijnen, die net als bijna alle Westerse landen in die tijd de wereld rondvoeren om waar mogelijk landen in te lijven. Waar er daarvoor nog een moslim nederzetting was zorgden de Spanjaarden er mede d.m.v. het bouwen van o.a. kerken en kloosters voor dat de Filippijnen een katholiek land werd, wat het heden ten dage nog steeds is.
Goed, na deze educatie weer verder met onze belevenissen. We gingen met een Uber taxi. Ik kende het verschijnsel tot voor kort niet (dankzij Maureen nu wel) maar het is super handig. Je belt zo'n taxi, je ziet op je mobiel waar de dichtstbijzijnde is op dat moment en deze taxi krijgt dan jouw oproep. Je ziet vervolgens op je scherm hoe lang het nog duurt (meestal niet langer dan 5 minuten), merk en kenteken van de auto en de naam van de chauffeur. Afrekenen gaat via je creditcard dus contant geld of gedoe over de prijs is niet nodig.
Met een uurtje waren we er. We arriveerden vlakbij de San Diego gardens. In dat stukje tuin staat ook meteen het grootste bolwerk. Mooi om over al die oude muren te lopen. We ontmoetten 2 Nederlandse meisjes die er op vakantie waren.
We wilden gaan lopen naar de andere kant van Intramuros maar na een paar honderd meter kwam er een man met een soort ik zal maar zeggen becak (weet alleen het Indonesische woord maar het lijkt er veel op). Ik vind het altijd leuk om minimaal één keer in zo'n ding te zitten dus daar was mijn kans! Achteraf bleek het ook verder dan we dachten dus het was een goed besluit! Ook fort Santiago was zeer de moeite waard om te bekijken. Erna eerst lekker geluncht, gekeken in de kathedraal van Manila en gelopen naar de San Augustin kerk. Die was gesloten op dat moment zeiden ze. Vond het niet zo erg, we hadden genoeg gezien voor die dag! Weer op dezelfde manier naar huis, deze keer deden we er vanwege de spits meer dan anderhalf uur over. Het verkeer hier is echt gekkenwerk. Staat er iemand bijvoorbeeld aan de linkerkant bij drie rijen dik verkeer, doen ze rustig de richtingaanwijzer uit en gaan voor iedereen langs rechtsaf.
We gingen thuis eten dus er moesten boodschappen gedaan. Vlakbij was een heel groot winkelcentrum met een evenzogrote supermarkt. Ik vind het nog steeds heerlijk om naar buitenlandse supermarkten te gaan dus natuurlijk ging ik mee! Veel was hetzelfde maar ook veel was anders. We hadden best (heel) veel, vooral fruit en groente, alweer een gezamenlijke 'hobby' haha. Bij de kassa vroeg ik me af hoe we dat allemaal mee zouden krijgen maar Chavi stelde me gerust: ze hebben hier 'free delivery '. Er staat iemand achter de kassa die alles voor je inpakt, het op een karretje zet en vervolgens meeloopt naar je huis. Hij zet de spullen zelfs op het aanrecht en dat alles is gratis!
Koos was al thuis, eerst gezellig een wijntje gedronken op het balkon en daarna heerlijk gegeten. Chavi had gekookt, ik mocht niet helpen. Dan ga ik vandaag maar aan de slag, mag zij niet helpen. Ik weet nu al dat ze daar grote moeite mee heeft, ik ben voor haar ook een gast die je het naar de zin wilt maken. Omdat Koos ook vandaag moet werken zijn we op tijd gaan slapen, hij wordt om 7.15 al weer opgehaald.
Chavi en ik hebben besloten om vandaag een 'lazy day' te nemen. Mede vanwege wat er morgen staat te gebeuren, ik hoorde de verrassing gisteravond pas....wordt vervolgd!

1. Dirk & Noortje:
    2 maart 2017
    Leuk Joke, al weer een ervaring rijker.
    Dit kunnen ze jou nooit meer afpakken.
    Veel plezier de komende tijd !
    Noortje gaat 18 juni een maand naar Bandung, maar zal ( denk ik ) geen reisverslag maken omdat zij "gewoon" bij de familie verblijft !
  2. Roelie:
    2 maart 2017
    super wat leuk om jou schrijven mee te lezen,en dit lezen doe ik tijdens radio 5 luisteren.veel plezier !!!!!!!!
  3. Wiedy:
    2 maart 2017
    Heerlijk Joke, zo mee op reis te gaan met jou!
  4. Renate de Rooij:
    2 maart 2017
    leuk met foto's! ben benieuwd naar de verrassing!!! .....krokodillenfarm :-)
  5. Dot en Wim:
    11 maart 2017
    Chavi, toch nog.... Leuk! Je hebt het goed naar je zin hé lieverd.... Mooi! Je ziet er ontzettend goed uit xx