TERUG IN BOGOR

26 april 2017 - Bogor, Indonesië

Selamat pagi!
Normaal gesproken ben ik hier heel easygoing wat betreft tijden e.d., je weet dat het vaak anders gaat dan je denkt. Maar als je om 5. 30 een afspraak hebt met een taxichauffeur omdat je een uur van tevoren op het vliegveld aanwezig moet zijn om om 7.30 een vlucht te halen en hij is er om 6.00 uur nog niet, dan word ik daar niet vrolijk van! Toen ik hem belde was hij onderweg en vroeg hij of ik stond te wachten! Nou ja... Eenmaal in de auto was het gevolg dat we aardig snel richting vliegveld reden. Het werd onderweg licht, schemerig dus en heel veel onverlicht verkeer op de weg, zowel auto's als ojeks. Niet mijn meest fijne ritje! Riski heeft zich wel drie of vier keer verontschuldigd dus het was alweer goed.
Ik was er precies een uur van tevoren, bij de incheckbalie stond een moedeloos lange rij. Één meisje achter de balie dat alles alleen moest doen. Veel mensen die van alles te vragen hadden. Het was al boardingtime toen ik nog steeds niet aan de beurt was! Uiteindelijk richting gate gelopen en gaan zitten, er gebeurde niets. Een half uur later gebeurde er nog steeds niets, behalve dat we naar een andere gate werden verwezen. Daar nog een poos gezeten en met ruim een uur vertraging vertrokken. Schijnt vaker voor te komen bij Lion Air.
We hadden een goede vlucht van 3,5 uur. Aangekomen in Jakarta is het supergemakkelijk om de bus te nemen, de terminal is schuin tegenover de uitgang. Kaartje gekocht, ik moest even wachten voor mijn bus er was. Leuk systeem: er gaan bussen alle richtingen uit. Zodra er een bus aan komt rijden roept een man de naam van bestemming en kun je instappen. Goed luisteren dus!
Aangekomen in Bogor weer belegerd door chauffeurs. Eerst gekeken of er Ubertaxi's in de buurt waren maar ik was flauw van de hitte en van het reizen (en niet eten). Afgedongen bij een taxichauffeur, de eerste wilde niet voor mijn bedrag, de tweede wel. Ik weet gewoon dat ze hier veel te veel vragen.
Naar mijn hotel, een niet luxueus maar wel iets mooier hotel haha! Ik wilde mezelf nog even verwennen voor de laatste dagen. Ingecheckt en eerst maar eens op eten uitgegaan in het restaurant. Waar je er dan achter komt dat er bij een mooi hotel ook mooie prijzen op de menukaart staan. Toch heerlijk laat geluncht en veel gepraat met een leuke ober. Ik was de enige gast op dat moment, zag later dat ze eigenlijk gesloten waren om die tijd. Het was weer zo gezellig dat hij mij als cadeautje een lekker "toetje" bracht: 'wajik': kleefrijst met gula jawa en iets roze waarvan hij de naam niet wist maar hij noemde het 'cantik manis': mooie zoetigheid...
Me ingericht, de straat opgegaan en een eind gelopen, het is een mooie rustige locatie. En vlak om de hoek een sapje gedronken bij 'Klappertaart', ja echt!
Het werd donker en het onweerde dus ik ben naar m'n kamer gegaan. Heerlijk gelezen, geschreven en wat aangerommeld. De hele rugzak weer leeg, ik moet hier beslissen wat weer meegaat en wat blijft. Woensdag wat dingen kopen, daar moet natuurlijk wel plaats voor zijn!
Later op de avond veel bliksem en hard onweer en nog later veel regen. Maar daar had ik lekker geen last van! Heb een klein balkonnetje en sleep m'n groene pluchen stoel uit de kamer steeds naar buiten want er staat niets. Naar links een prachtig uitzicht, naar rechts iets minder, zie foto's...
Heel vroeg wakker, het tijdverschil tussen Ambon en Jakarta is twee uur. Dus nog maar vijf uur met NL nu.
Straks er op uit om wat foto's te maken van dingen die ik gisteren in de taxi zag en winkelen! En nu is mrs. Dokon (of zoiets, terwijl ik toch duidelijk Joke zei...) aan de koffie aan een mooi rustig straatje, lekker chillen hier!
Sampai nanti semua!

1. Tabitha.: