PULANG: NAAR HUIS

29 april 2017 - Meppel, Nederland

Selamat pagi semua!
De files onderweg naar Jakarta vielen mee deze keer. Heb eens opgelet wat voor auto's hier rijden, het zijn over het algemeen alleen Aziatische auto's waarvan het meest Toyota's. Met Honda als een goede tweede en verder Nissan, Hyundai, Suzuki, Mitsubishi en Xenia, dat waren alle smaken! En een enkele Mercedes, het enige Westerse merk wat ik heb gezien.
We waren na ongeveer twee uur rijden op het vliegveld. Veel te vroeg dus maar na een kop koffie, wat rondwandelen en een poos zitten wachten bij het incheckbord was het zo 11 uur. Bij de incheckbalie was ik direct aan de beurt, niemand voor me! Mijn rugzak bleek qua gewicht inmiddels aardig afgeslankt...
De Starbucks opgezocht, koffie en een broodje genomen, had alleen wat fruit gehad als ontbijt. Er wordt tegenwoordig bij dit soort gelegenheden bijna niet meer gepraat, werkelijk iedereen is alleen maar bezig met zijn of haar telefoon, zombies... (ik soms ook hoor maar niet zo erg als velen hier).
Naar de gate gewandeld en daar nog een poos gewacht, we vertrokken een half uur te laat.
We vliegen nu bijna een uur, heb net een wijntje gehad. Òf de wijn is echt vies òf mijn smaak moet weer wennen aan wijn maar ik vermoed het eerste... Ook over het eten ben ik niet enthousiast.
In Ganghzoui aangekomen had ik een overstap van vijf uur. Probeerde ik in te loggen op de WiFi van het vliegveld, werd de code die ik kreeg niet geaccepteerd. Wat ik ook probeerde, ik kreeg steeds een "error" melding en de mededeling dat ik was geweigerd. Opnieuw opgestart, gereset dmv verwijderen batterij, niets hielp. Ook nog geprobeerd met mijn Indonesische simkaart maar idem. Jammer want omdat ik zo lang moest wachten was internet welkom geweest! Natuurlijk ben ik de tijd wel goed doorgekomen. Moet zeggen dat ik nooit naar China zou gaan met vakantie...De mensen spreken me niet aan, zijn over het algemeen alleen met zichzelf bezig en zoeken geen enkel contact. Het meeste personeel op het vliegveld niet aardig.
Weer met een half uur vertraging vertrokken om ongeveer half 1 's nachts. We kregen nog een maaltijd en daarna was het tijd om te slapen, althans een poging doen tot...
Het werden wat hazeslaapjes, steeds wakker, benen zeer, nek zeer enz.
We hadden waarschijnlijk de wind mee, we kwamen na 12,5 uur vliegen 5 minuten eerder dan de geplande tijd aan op Schiphol. Waar het op dat moment, half 7 's morgens, 5 graden was, brrrrrr!
Ik was er iets eerder dan Roel, nog even koffie gedronken en daarna richting Meppel!

Ik heb er van genoten de afgelopen tijd om deze blogs te schrijven. Het waren er veel, omdat ik veel verschillende dingen heb gedaan maar ook omdat de internetverbinding bijna overal en altijd goed was.
Ik heb ongetwijfeld dingen vergeten te vermelden... Ik heb ook bewust dingen 'vergeten' omdat die niemand iets aangaan dan mijzelf... Maar steeds vond ik het superleuk om te doen, nooit heb ik het als een soort verplichting gezien.
Ik heb weer een 'stukje Indonesië' en vooral ook 'Maluku', mijn lievelingsprovincie, gedeeld en ik hoop dat een beetje van mijn enthousiasme hier en daar is overgesprongen zodat misschien iemand zegt "Hé, daar zijn ik ook wel eens naar toe willen..."!

Binnenkort hoop ik een webalbum te maken van nog wat meer foto's, dit zal ik ook weer delen.

Heel veel dank voor het meelezen en -leven en voor de vele reacties, heel fijn om te krijgen. Ik heb geprobeerd om ze zo veel mogelijk te beantwoorden (ook via een reactie)!

Lieve mensen, dit was het.
Hopelijk tot een volgende keer,
SAMPAI JUMPA LAGI!

1. Gea:
    29 april 2017
    welkom thuis Joke, Heb je een goede terug reis gehad ondanks de vertragingen??
  2. Yoke:
    29 april 2017
    Dankjewel Gea, ja hoor, gelukkig een goede reis gehad! Hopelijk tot morgen...
  3. Judith:
    29 april 2017
    Welkom terug in dit deel van je leven en tot snel weer in het echt!
  4. Dot en Wim:
    29 april 2017
    Lekker weer thuis en morgen ook nog es mooi weer! Welkom schattebout, laat alles de komende tijd maar nog weer vaak de revue passeren. Je hebt veel beleefd en gelukkig opgeschreven! Geniet van de napret en dat je weer veilig THUIS (?) bent! xx Dot en Wim
  5. Harriette Brouwer:
    30 april 2017
    Joke,fijn dat je weer veilig thuis bent,en nogmaals bedankt voor de leuke verslagen
  6. Sonja:
    30 april 2017
    Selamat Datang di Belanda, Joke!
    Fijn dat je weer veilig terug bent. Nu wordt het nagenieten van je avonturen. Bedankt voor al je verhalen en foto's, zo was ik ook weer n beetje in Indonesië en de Molukken. We gaan snel de sfeer weer samen opsnuiven bij de TTF. Goed weekend, rust maar lekker uit. Lfs. Sonja X
  7. Janet:
    30 april 2017
    Welkom thuis. Wat moet het (weer) een enorme overgang zijn van 'daar' naar 'hier'. Het was erg leuk je te volgen, al heb ik niet alles gelezen. Maar een algemene indruk heeft iedereen die jou volgt wel. Het moet fantastisch zijn daar, dat is wel duidelijk!
    Hoop je gauw weer eens te zien!
  8. Annie:
    30 april 2017
    Welkom thuis, weer in het 'normale...', het 'Westerse...' leven! Je bent weer veilig geland, maar het 'landen....' moet nog gebeuren... Geniet na van alles daar maar ook weer van hier!
    Heel erg bedankt voor weer alle prachtige blogs (en foto's), zodat we (een beetje) met je mee konden leven! Daarin was te lezen dat je genoot, maar wij genoten hier ook van!
    XXX, Annie
  9. Tabitha.:
    30 april 2017
    Selamat sampai di rumag , Toch weer fijn met jouw hubby. Heb genoten van je reisverhalen.
  10. Marja:
    30 april 2017
    Welkom in ons ook geweldige landje en stadje. Je hebt weer genoten en wij met jou. Tot Ziens lieve Joke.
  11. Harma:
    30 april 2017
    lieve Joke, mooi, al je verhalen...moest soms mijn best doen om je bij te houden...verhalen van jezelf horen is minstens zo leuk..tot gauw. ook hier is het wel fijn en mooi....xx
  12. Dirk & Noortje:
    30 april 2017
    Bedankt voor jou mooie verhalen en foto's Joke.
  13. R.J. Botter:
    2 mei 2017
    Welkom terug Joke heb zoals altijd genoten van jou foto's en leuke verhalen. salam manis Robby xxx ;-)
  14. Alice Piest:
    3 mei 2017
    Welkom thuis. Nu hier weer wennen, bedankt voor je mooie verhalen. Ik heb samen met je genoten. En ja, ik zou hier ook wel eens naar toe willen ;)

Groet Alice
  15. Yoke:
    3 mei 2017
    Lieve mensen, de laatste antwoorden:
    Judith: dit deel van mijn leven is al weer heel reëel...
    Dot: ben lekker met de foto's bezig dus alles passeert momenteel, heerlijk!
    Harriëtte: dankjewel en graag gedaan!
    Sonja: fijn dat je met me mee bent gereisd, ik voelde het! Binnenkort even contact over de TTF?
    Janet: de overgang is altijd weer een hoge drempel...maar na een paar dagen went het weer snel hoor! Het is daar inderdaad fantastisch :) !
    Annie: nog druk bezig met de laatste landingsweeën... Heerlijk dat je meegenoten hebt!
    Tabitha: fijn Tabitha, ja, is ook weer fijn...
    Marja: dankjewel! Ja hopelijk binnenkort tot ziens!
    Harma: ja, veel hè haha! Goede verbinding scheelt een stuk! Binnenkort afpreken voor ons drankje!
    Dirk en Noortje: dankjewel / terima kasih!
    Robby: graag gedaan! Ben je er ook weer een beetje!
    Alice: dankjewel! Nou, dan weet je wat je te doen staat...allereerst sparen haha!
  16. Ria:
    4 mei 2017
    ben verhalen aan het "inhalen", kon een tijdje niet zo goed lezen ;-)
    groetjes en tot binnenkort
    Ria