EEN STUKJE VAN MIJN HART OP BANDA

19 april 2017 - Nusantara, Indonesië

Selamat pagi semua!
Het is tegen tien uur en ik zit op de boot, we varen inmiddels. Pfffff had niet gedacht dat alles van de laatste dagen zo veel impact op me zou hebben...
De eerste middag in kampung Baru bij Bada en Man dus weer heerlijk met wat buren aan zee gezeten. En met Sheeylla natuurlijk! Ik had haar al gevraagd of ze 's morgens weer wilde wandelen. Ik wilde naar Nusantara kijken of Reza nu thuis was en Rose had gevraagd of ik nog even langskwam. Op pad met Sheeylla dus. Ik moet zeggen dat we het bijzonder goed met elkaar kunnen vinden. Ze is een prachtmeid van 18. Ze woont tegenover M&B, samen met haar oma. Ik heb begrepen van Bada dat haar vader is overleden en dat haar moeder is weggegaan toen ze nog klein was, ergens is getrouwd en Sheeylla nooit meer ziet, een heel verdrietig verhaal. Ze heeft uiteraard de lagere school gedaan en de lagere en hogere middelbare school (ander systeem hier). Er is geen geld om verder te studeren maar Man helpt haar met het leren van Engels. Ik voel me in ieder geval erg betrokken bij haar. Hetzelfde geldt van haar kant. Op FB stond een foto met de tekst "mijn nieuwe dochter van Banda Neira". Dat was uiteraard gewoon leuk bedoeld maar er zit ook een kern van waarheid in...
Samen weer aan de wandel dus langs weer een andere weg. Zo zie ik tenminste ook andere wegen die naar Nusantara leiden. Onderweg proberen we dan Engels te spreken voor haar maar dat gaat nog moeizaam. Ik heb later haar lesboek gezien, wat er in staat is ook het meest simpele Engels met veel herhalingen. Dus is het ook vaak weer bahasa Banda. Grappig, moet ik vertalen van Engels naar bB en vice versa. Ook goed voor mij om te leren!
Gelukkig was Reza deze keer thuis en hebben we gezellig bijgekletst en koffie gedronken. Daarna richting Bintang Laut, naar Rose. We hebben weer op het plankier boven de zee gezeten en gekeken naar de vele vissen. Een ander meisje, Anna uit Italië, was er ook nog, en Rose natuurlijk, was gezellig.
Sheeylla wilde niet eten dus we zijn weer op huis aan gelopen. Onderweg bij een school hoorde ik kinderen zingen en wilde daar even naar luisteren. We zaten nauwelijks op een muurtje of een deur ging open en Maga kwam er aan, de broer van Man. Daar weer mee gepraat, en een 'es durian' gegeten. Een soort waterijsje met doeriansmaak, heel apart, vond het lekker! Maga is bezig met allerlei projecten om Banda schoon te krijgen. Heb gezegd dat ik een volgende keer daar misschien bij ga helpen.
Thuis gegeten, uitgerust en later met B&M naar een plantage geweest. Meest pala, muskaatnoten, maar ook allerlei andere kruiden zoals laos, sereh, kruidnagel, kaneel, koenjit, cacao..Het was superleuk, we hebben heel veel van alles meegenomen.
Toen we thuiskwamen thee gedronken van de bladeren van de kaneelboom, ook lekker! Daarna ging Bada koken met verschillende van de kruiden en was het voor mij tijd om mijn rugzakken fatsoenlijk in te pakken.
Ik geniet hier zo, ben ik even buiten komt er een kindje langs van een jaar of vier, hoor ik met zo'n lief kinderstemmetje 'hello mister Joke...'. Dan smelt je toch!
Na de mandi had ik de handdoek en kleren buiten gehangen. Die -omdat ik ze vergeten was- na een fikse regenbui heel nat waren. Net nu ik de volgende morgen vroeg weg moest. Maar het is goed gekomen, alles droog vanmorgen. Kan je nagaan hoe warm het ook 's nachts is. Ik heb twee ventilatoren op mijn kamer!
De laatste avond was weer heel leuk met taaloefeningen, muziek en het leren van een dans (zonder naam). Gelukkig niet echt moeilijk, anders was het me ook niet gelukt...
Bada had me inmiddels al verteld dat Sheeylla heel verdrietig was dat ik wegging (zijzelf en ik ook trouwens). Ze gaat morgen mee naar de haven.
Nadat Sheeylla naar huis was nog een heel gesprek met Bada gehad. Ik ben geen gast (meer), ik ben orang tua, familie (letterlijk ouders). Dit kwam naar aanleiding van het feit dat ik wat had gegeven voor het verblijf, dat mocht niet. Dat had ik al aan zien komen en bedacht dat ze het dan maar moesten gebruiken voor hun pleegdochter Hasanah. Het was een heel mooi gesprek, van mens tot mens... Bada is een wijze vrouw. Ik was zooo blij dat ik 90% direct kon verstaan...
Goed geslapen, de wekker ging om zes uur maar toen was ik al wakker. Ontbeten met een lekker bordje rijst, vis en groente. Volgens Bada moet ik goed eten om goed gezond te blijven zodat ik weer kan komen. Ze bidt elke dag voor mijn gezondheid en voor die van mijn familie en dat ik terug mag komen. Zo lief!
Man kwam terug van school om me naar de haven te brengen, omdat Sheeylla meeging moest er een extra ojek zijn. Bij de haven ging hij weer naar school en gingen wij, na een ticket te hebben gekocht en nog afscheid te hebben genomen van Azwar en Eliza, gedrieën koffie drinken bij Maulana. Alledrie een beetje aangeslagen...
Toch werd het tijd om naar de boot te gaan. De grote rugzak (grappig: 'ransel' zeggen ze hier) alvast naar binnen gebracht en toen nog even wachten op Man. Daar was toen het echte afscheid, uiteraard met tranen.
De boot ingegaan, nog een poos moeten wachten maar Bada en Sheeylla stonden standvastig in de hitte op de kade tot de boot vertrok.
Wat een ongelooflijk lieve mensen, het voelt echt als familie, ik hou van ze!
Nu onderweg naar Tulehu op Ambon, duur overtocht ongeveer vier uur. Daar moet ik een taxi zien te regelen om me naar een adres te brengen niet zo ver van kota Ambon, ergens aan zee. Daar blijf ik drie nachten, daarna nog drie nachten in de stad zelf. Even bijkomen!
Sampai nanti
Amatoooo
P.s. sorry voor de lengte....
P.s.2 ik vergeet soms foto's te maken met de mobiel, heb ze dan alleen op camera en kan ze nog niet plaatsen, sorry! Komt later!

1. Forti:
    19 april 2017
    Cerita Joke membuat saya rindu sekali dengan familie disana. Mereka sangat Lief Joke ❤️
  2. R.J. Botter:
    Hallo Joke, geniet steeds weer van jou mooie foto's en ervaringen (y) denk dat het een van de ernstige dingen is die een kind kan overkomen dat je op jonge leeftijd je beide ouders kwijtraakt. En ik zou me ook ontfermen over zo'n kind...mijn vader heeft zoiets destijds ook meegemaakt(oma stierf op het kraambed van mijn jongste oom) en dan met 11 kinderen.Opa stief niet veel later..... Lijkt mij wel mooi om op Banda te zijn daar waar het allemaal.begon ..het stuk vergeten geschiedenis een beetje fe beleven en de kruiden en specerijen ter plaatse in je handen te mogen houden. Haast onvoorstelbaar dat men er zoveel bloed voor vergoten is en de 90% van de locals gedeporteerd werden naar Batavia.... Ik weet hoe het voelt Joke als je weer vertrekt van een plek waar je jezelf thuis voelt...maar dat had ik bijna overal destijds in ID :-)... Veel plezier op Ambon ya ...en wie weer loop je nog wat familie van mij tegen het lijf...amatoo (y)...
  3. Roelie:
    19 april 2017
    Joke wat mooi ,en dat er tranen bij komen is niet zo gek,afscheid nemen is altijd moeilijk, helemaal fijn om jou verhaal te lezen en er bij te lachen,ik wens je nog heel veel plezier.
  4. Tabitha.:
    Afscheid doet pijn. Maar het mooie daarvan is dat je weer terug zal komen. Hotels in Ambon aan zee: Natsepa Beach Resort. Voor de locale man/vrouw niet te betaten, Voor de toerist: 85, per nacht in 2014. Ik vond het heerlijk daar. . Maar er zijn meer onderweg van Tulehu naar Ambon: In Galala heb je er een: Seaview, Ken het zelf niet maar volgens andere vakantiegangers betaalbaar. En dan is er in Lateri ook eentje waar ik verbleef Erg, basic en ik vond het niet prettig daar.. En de Boer van Lunteren natuurlijk. Aston Hotel (ook buiten Ambon). Hangt er van af hoeveel je uit wil geven. In Ambon werd aangegraden een in Soya. Ben de naam vergeten, Enfin. Nog fijne dagen in Ambon.
  5. Dirk & Noortje:
    19 april 2017
    Leuk, een beetje emotioneel verhaal,
    ook vooral omdat jij je daar ook zo t'huis kan voelen !
    Ook fantastisch, dat jij nu in Indonesië ook een " mooie dochter " hebt.
    Nog heel veel plezier op Ambon hoor.
    Een hartelijke groet.van ons.
  6. Yoke:
    21 april 2017
    Trm ksh dan maaf Forti...harus pergi cepat...
    Trm ksh Robby! Banda is en blijft heel bijzonder voor mij!
    Ja Roelie, dat hoort er een beetje bij als je reist zoals ik. Gelukkig blijven we ook altijd lachen!
    Ja Tabitha, jij weet dat ongetwijfeld ook... Natsepa Beach Resort daar heb ik gekeken toen ik bij de Lunterse Boer logeerde maar is boven mijn budget. Seaview in Galala ken ik, daar heb ik een paar jaar geleden geslapen. Lateri ken ik niet maar als jij je er niet prettig voelde dan ik vast ook niet! Zal eens kijken naar Aston, iig heel veel dank voor de info!
    Ja soms spelen emoties mee Dirk! Maar dat heeft niet, is juist mooi... Dank jullie wel!