LATUHALAT AMBON

Selamat siang!
Weer een boek uitgelezen op de boot gisteren. Na aankomst werd iedereen uiteraard direct weer belegerd door allerlei 'helpers' overal mee. Gelukkig voor mij, hoefde ik mijn rugzak niet zelf van de boot te dragen. Wat me niet verbaasde was dat de jongen "hoorde" bij een taxichauffeur die even verderop stond. We werden het gelukkig vrij snel eens over de prijs, het is inderdaad ver naar Latuhalat, nog een heel eind voorbij Kota Ambon. Spullen in de auto en weer genieten van een mooie rit, deze keer beter, met de ramen open.
Hij kon de locatie eerst niet vinden maar gelukkig hoefden we niet lang te zoeken. Het is een lekker rustig complex(je) aan het (rotsen)strand. Heb een mooie ruime kamer en weer een douche!
Even na mij kwamen er vijf Russen aan, vier mannen en vrouw. Op Banda Neira waren ze mijn buren toen ik in Bintang Laut zat en zij in Vita. Nu zijn ze dus weer mijn buren. Niet veel aan, de mannen kijken niet op of om en zeggen nooit iets, met de vrouw had ik vanmorgen een beetje contact maar ze spreekt geen Engels. En ik geen Russisch...
Dat zijn dan ook meteen alle gasten. Vorige jaren was het zowel op Ambon als op Banda drukker. Hopelijk komen de mensen nog, hier moet ook geld verdiend worden!
Gisteren niet zo veel gedaan. Lekker aan zee gezeten, gepraat met een paar kinderen/jongeren die daar waren. Gegeten en op tijd naar bed gegaan. Dat bleek een goede zet, vanmorgen werd ik om half zes wakker van harde muziek. Het blijkt een kerk te zijn van een paar huizen verderop. Elke morgen om vijf uur hebben ze een dienst(?) of in ieder geval iets met veel en harde muziek! Ik heb er verder geen last van, het is net als het ochtendgebed van een moskee om ongeveer dezelfde tijd, je went er aan.
Vanmorgen mijn spullen eens even uitgezocht. Kijken wat mee moet en wat hier kan blijven. En heb de grote plastic tas met allerlei bladeren die ik mee heb gekregen van Sheeylla geknipt en gefatsoeneerd zodat ik het blad mee kan nemen, hoop dat ik er geen problemen mee krijg... Nagels opnieuw gelakt, je wilt er toch een beetje netjes bij lopen haha!
Zometeen een rondje lopen, kijken of ik ergens koffie kan scoren en of er hier nog meer eetgelegenheid is.
Later: geen koffie dus maar wel een eetadresje. Ook nog vlakbij, schuin tegenover de ingang! Onderweg weer wat mensen ontmoet en gekletst, ngobrol of omong heet dat hier, leuk hoor! Wat me wel opviel is de enorme snelheid waarmee hier regelmatig wordt gereden, zowel door ojeks als door de angkutan kota busjes met soms loeiharde muziek. Pfff ik liep goed aan de kant maar soms voelde ik gewoon een windvlaag als iemand op een ojek me voorbij scheurde! Op Neira reed iedereen zo'n beetje 20 à 30 km per uur... Ik zit nu voor mijn kamer en hoor ze steeds weer voorbij scheuren, echt aso!
Tegenover in de warung gegeten dus, maar weer eens een bakso. Met daarbij kukubima susu, een beetje chemisch smakend maar wel lekker rose drankje... Doe niet veel eetfoto's maar deze komt erbij! Nu net terug van een ligbed op het strand. Lekker maar een beetje hard, er ligt verder geen kussen op of zo. Biertje, boekje, wat wil een mens nog meer!
Op ja ik lag dus in mijn bikini op het strand, kwam er een jongetje langs van een jaar of tien/twaalf dat gebaarde dat ik mijn bovenstukje uit moest doen... nou ja! Haha er vroeg bij...
De hele dag is hier ergens in de verte muziek te horen. Allemaal lagu2 Ambon, Ambonese liedjes. Sowieso is er de hele dag wel muziek te horen, is het niet om de verte dan wel bij het restaurant hier. En altijd de knop op 10! Masr ik vind het wel leuk!
Heb gisteren mijn "vaste" taxichauffeur gebeld, Riski. Hij brengt me zaterdag van hier naar kota Ambon.
Ik heb dus een paar rustige dagen hier. Heel goed na Neira en voor Kota Ambon. Daar moet/wil ik nog wat dingen doen dus weer druk. Plus ik hoop a.s. maandag de 24e Ray te ontmoeten in Natsepa. Hij woont in Nederland, ik heb hem ontmoet via internet en hij reist momenteel ook door Maluku op zoek naar zijn roots. Mooi toch dat we elkaar misschien hier dan zien! Ja de wereld is klein tegenwoordig....
Het is vrijdagmorgen nu, vannacht heeft het heel veel en heel hard geregend. Nu weer de zon en heel warm. Zag op internet dat de gevoelstemperatuur hier 37o is! Nog meer uitgezocht vanmorgen, toiletspullen, papieren... Het blijkt dat ik zelfs na zo veel keer en ondanks mijn quotum van 15 kg toch steeds weer te veel meeneem! Heb mijn lijst nu heel goed aangepast, thuis direct in de computer en een straf voor mezelf bedenken als ik toch dingen meeneem die doorgestreept zijn haha!
Net via messenger beeldchat 'gepraat' met Bada en Sheeylla. Super dat dat kan, ook wat dat betreft is de wereld klein, ook straks in Nederland kunnen we dit doen! Misschien ontmoet ik Ridah, de zoon van Bada en Man nog in Kota Ambon. Hij werkt daar bij de politie, ik heb hem al aan de telefoon gehad toen ik bij M&B was. Ik ben ook al uitgenodigd op zijn bruiloft ook al heeft hij nog geen vriendin...
Straks even weer de deur uit om wat te eten en vanmiddag weer voor het laatst aan zee zitten/liggen... Wat zal ik het missen! Heb in Bogor met opzet een hotel geboekt met zwembad, dan maar wat duurder de laatste dagen! Tot in Kota Ambon, sampai nanti!
Amatoooo
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Number 1:
    21 april 2017
    Haha wel fijn dat je vast bent uitgenodigd voor de bruiloft ja!
    En die kerkdienst op dat onchristelijke tijdstip had Judith ook af en toe in Ghana, in haar eigen huis nog wel!
    Maar wat een verschillende werelden hè?
    Bijzonder...
    X number one
  2. Yoke:
    21 april 2017
    Echt heel bijzonder lieve Mar! En deze wereld is me naast Nederland ook heel lief. Maar dat wist je al...
  3. Forti:
    21 april 2017
    Hahahaha... Anak nakal... Aku harus tertawa Joke karena dat je moet bovenstukje uit moest doen.
    Enjoy.. Di Ambon straks
  4. Grote Koos:
    21 april 2017
    Wat een super alweer Joke! Geniet nog even want het is zo voorbij!
  5. R.J. Botter:
    21 april 2017
    Bladeren? :-) het lijkt wel op djeruk poeroet ...hihi mischien slim om met wat papier tussen een boek te doen Joke ;-). Dat roze drankje lijkt wel op "stroop susu" maar dan zonder "selassi" ( de zwarte pitjes waar een soort geleilaagje om komt als je het weekt wij noemden dat vroeger kikkerdril :D hihi) heerlijk met zachte kokos en de jonge kokosvrucht ... Btw omong2, ngobrol hihi weet jij dan wat "mojok" betekend Joke :D hihi.. Veel plezier en fijn weekend xxx
  6. Alice Piest:
    21 april 2017
    Zo ik heb alles weer gelezen, en een uurtje verder;) Blij dat ik het zo met je mee kan beleven. Ik wens je nog een mooie tijd, en geniet ervan. Veel plezier.
  7. Dirk & Noortje:
    22 april 2017
    Tsja, leuke uitnodiging van Ridah.
    Nog geen vriendin.
    Misschien konden zijn schoonouders helemaal geen kinderen krijgen !! Ha-ha-ha.
  8. Yoke:
    23 april 2017
    Haha ya nakal Forti! Als ik niet keek klapte hij in z'n handen haha!
    Ben ik druk mee bezig Koos!
    Nee Robby, wat betekent 'moyok'? En het is geen jeruk perut maar daun pala dan daun kayu manis...
    Dankjewel Alice! Mooi dat je weer 'bij' bent!
    Dirk de uitnodiging is van zijn moeder, ik ken Ridah nog niet haha. Dat laatste zou goed kunnen natuurlijk...