REGEN EN ZONNESCHIJN

4 april 2017 - Banda Neira, Indonesië

Selamat sore semua!
Gisteren (maandag) een hele warme en zonnige dag. 's Morgens heb ik me beziggehouden met het uitlezen van een zeer spannend boek. Wat zijn dwarsliggers ideaal, mooi klein en toch heel goed leesbaar.
Het was ruim na de middag toen ik samen met Sheela vertrok om naar Benteng Belgica te wandelen. Er was een cruiseschip aangemeerd en de Australische opvarenden mochten op het fort genieten van muziek en dans. Bada en Man stonden er om spullen te verkopen, het is altijd wel weer leuk om ook daarheen te gaan. Al was het maar om de toeristen te 'bewonderen'. Ja hoor, er was weer champagne en hapjes. Ik ben ook wel een beetje hypocriet want toen één van de Indonesische bemanningsleden, een oudere man, me vroeg of ik ook hapjes wilde heb ik dat natuurlijk wel gedaan! Wel gezegd dat ik niet van het schip was maar toen zei hij "sssstt"... Haha dus ik zat lekker mee te peuzelen! Het is wel heel leuk voor de jeugd van hier, ze willen allemaal graag hun Engels oefenen met de toeristen. Die vinden dat op hun beurt ook wel weer leuk. Had alleen een beetje moeite met een man die met een "genadige" blik lollies uitdeelde. Maar dat kan ook aan mij liggen...
Gisteravond weer heerlijk gegeten, vis met tjolo tjolo. En de rest natuurlijk, Bada is een heel goede kokkin!
Gisteravond nog met z'n vieren (Man, Bada, Hasana hun pleegdochter en ik) naar een localwarung geweest om een sapje te drinken. Dat is echt grappig, Hasana bij Bada achterop de ojek en ik bij Man en daar gaan we dan!
Toen ik vanmorgen wakker werd en naar buiten ging was de grond nat en de lucht zeer grijs.
Niets gemerkt van regen dus goed geslapen! Ik wilde buiten ontbijten maar er vielen alweer druppels die al snel overgingen in een echte bui.
Mijn plan was om naar de haven te lopen, vragen of er morgen een boot naar Hatta gaat, een klein eilandje. En om hier en daar te kijken of er nog wat bekenden ergens verstopt zaten.
Dus paraplu en regencape mee en aan de wandel. Gelukkig bleef het in ieder geval droog tot ik in het dorp was.
Ik loop daar en zie een eind verderop iemand op de stoep staan roken. Ik ben dichtbij, hij draait zich om en we herkenden elkaar tegelijkertijd: Rob uit Canada! Misschien weten sommigen van vorige blogs nog dat ik hem ontmoette. Dit was de derde keer, de tweede keer was ook midden op straat op Neira! Aan de praat uiteraard en uiteindelijk hem uitgenodigd om koffie te drinken bij Azwar. Dat was superleuk, gesprekken gehad overal over. Tijdens de koffie een giga bui maar we zaten droog. Erna samen naar de haven gelopen, hij weet nog niet wat hij gaat doen, misschien ook nog naar Hatta. Hij is hier voor de zesde keer en reist elke winter 4 à 5 maanden door Azië, altijd eindigend op Banda. Nog gekeken of Reza, een andere kennis, thuis was maar die zat in Jakarta.
Voor de lunch een heerlijke soto ayam gegeten en daarna maar eens weer op huis aangegaan. Het bleef droog en na m'n rustuurtje (haha) werd het zowaar nog zonnig! Bada had avocadojuice gemaakt, lekkerrr!
Nu is het bijna donker, heb net gemandied en nu even schrijven dus.
De komende week (of zoiets) zal het rustig worden wat dat betreft want morgen vertrek ik naar Banda Hatta. Het weer ziet er niet echt super uit maar ik wil er toch naar toe, even Sarah en Adi spreken en nog wat mensen. Hoe mooier het weer, hoe langer ik blijf!
Dus lieve mensen, voorlopig is dit waarschijnlijk even mijn laatste blog, nog steeds geen bereik op Hatta! Lang leve de digitale wereld maar nog niet hier...
Sampai nanti,
Amatoooo

1. Annie:
    4 april 2017
    Wat grappig, dat je zo 'tussen...' 2 'groepen' in stond: tussen de plaatselijke bevolking en tussen de (cruise)toeristen! Leuk om dat zo te beleven! En jou kennende (hahahaha) sloeg je de champagne en de hapjes niet af...zou ik óók niet gedaan hebben hoor!!! ;-)
    Vanaf morgen zullen we (voorlopig....) dus geen dagelijkse blogs meer lezen van je, jammer! Maar tot nu toe zijn we ook wel érg verwend :-) , dus we klágen niet hoor!!!!
    Hééééél veel plezier weer verder!!!! En tot de volgende keer......
    XXX
  2. Dot en Wim:
    5 april 2017
    We worden heel erg verwend met je dagelijkse blogs - kom er zelfs soms niet aan toe. Maar de verhalen die ik lees zijn super leuk en geweldig voor jou.
    Regen of zon, luxe of juist niet, alles ademt genot en blijheid/vrijheid uit. En dat is nou net de bedoeling toch> Missie alweer geslaagd xx
  3. Dirk & Noortje:
    7 april 2017
    Mooi daar op die passar !
    Is dat op het dak van een fort / kasteel of zo ?
  4. Yoke:
    16 april 2017
    Het valt mee hoor Annie, heb alleen hapjes gehad, wilde geen champagne...
    Mijn missie is zeker geslaagd Dot!! Ultieme blijheid/vrijheid hier!
    Ja Dirk, de pasar is op/in benteng Belgica.