MUZIEK EN MEER IN BANDUNG

13 maart 2017 - Bandung, Indonesië

Selamat malam semua!
Gelukkig goed geslapen de afgelopen nacht ondanks mijn buren. Een heel gezin op een kamer met veel lawaai. Als ik zeg dat het nogal gehorig is hier druk ik me zacht uit.
Zit nu ergens aan de koffie en heb net kennisgemaakt met een voor mij nieuwe manier van geld 'verdienen'. Je gaat naar een restaurant, als je er naar toe loopt zet je het geluid van de supergrote radio die je bij je hebt op loeihard en blijft bij de ingang gewoon staan wachten tot ze je geld geven. Dan zet je het geluid weer zachter en gaat op naar de volgende...hahaha!
Net even geappt naar Gusti, een gids uit Bandung van zeven jaar geleden. Zou het wel leuk vinden om hem weer te spreken.
En dat gaat gebeuren, leuk! Eerst maar even ergens anders heengegaan, deze koffietent is het niet! Een tweede kopi tubruk besteld en een half uur later was hij er. Leuk weerzien, het was zeven jaar geleden en toch leek het veel korter!
Eerst maar eens bijgepraat en daarna als vanouds overlegd wat we gingen doen. Ik wilde nog graag een keer naar het anklung-gebeuren. Het leuke is dat hij uiteraard alles weet van het 'public transport' zodat we weer met zo'n angkutan kota (busje) gingen. De voorstelling begon om 15.30, tijd fenoeg om in een warung nog even wat te eten, een heerlijke soto ayam.
Heb geen seconde spijt om er voor de tweede keer geweest te zijn, het was weer fantastisch. En zelf natuurlijk ook weer anklung gespeeld.
Al met al duurde het zo'n twee uur. Erna naar het centrum gegaan, naar de -vernieuwde- alun-alun. Dat is een groot plein met gedeeltelijk (kunst?)gras waar op dat moment heel veel mensen waren. Aan het voetballen, wandelen, ijsjes eten, kortom iedereen vermaakte zich op deze zondagmiddag. Foto's gemaakt met een prachtige oranje lucht. Jammer genoeg begon het een beetje te regenen. Jalan Braga ingelopen, één van de weinige straten waar je wonderlijk genoeg café's hebt waar je gewoon bier kunt bestellen! Daar had ik ondertussen wel zin in, dus bij zo'n café eindelijk mijn eerste 'echte' Bintang gedronken!
Ik was de hele dag al van plan om 's avonds martabak te gaan eten in een warung, had ik heel veel zin in. Zo gedacht zo gedaan en ik moet zeggen het was nog niet eerder zo'n lekker!
Daarna was ik klaar met doe-dingen en wilde ik rust. Gusti heeft me afgezet bij mijn guesthouse , heb nog even heerlijk buiten gezeten (wat niemand hier verder doet) en alweer mooi op tijd gaan slapen. Voor morgen alweer nieuwe plannen gemaakt maar dat lezen jullie morgen dan wel weer!
Sampai nanti semua!

1. Grote Koos:
    13 maart 2017
    Hey Joke, weer een leuk verslag. Eén verzoek als je sommige dingen in get Indonesisch benoemd, zet er dan tussen haakjes de Nederlandse vertaling bij.
  2. R.J. Botter:
    13 maart 2017
    Slmt siang Joke, je zit me hier weer lekker te maken met jou "martabak telur" :-) mooi toch dat grote Alun Alun plein. Veel plezier daar! Ga je de Tangkuban Perahu nog bezichtigen? Of het vulkanische zwembad "Ciater" ik heb dat toen na het bezoek aan de vulkaan s'avonds gedaan en er lekkere "sate kambing" gegeten :p .... Veel plezier un Bandung. Salam manis xxx
  3. Yoke:
    13 maart 2017
    Dank je Koos! Pepsi hè hebt gelijk, in het vuur van hebt schrijven vergeet ik dat dan...
    Kopi tubruk: koffie met drab onderin
    Angklung: muziekinstrument van bamboe
    Alun-alun: plein of open stuk land
    Jalan: straat (in dit geval Bragastraat)
    Martabak: eiergerecht
    Warung: stalletje / kraampje
    Hoop dat ik niets vergeten ben, hou me maar scherp!
    Robbie:de Tangkuban Perahu heb ik de vorige keer bekeken. Toen ook naar een vulkanisch zwembad geweest, weet de naam niet meer. Weet nog wel dat het op een gegeven moment TE warm was! Terima kasih dan salam manis!
  4. Yoke:
    Haha Pepsi hè = Oeps je
    Pfff en hebt = het
  5. Dirk & Noortje:
    Hoi Joke.
    Salamat malam.
    Leuk guesthouse en bij Saun Anklung Mang Udjo zijn wij ook geweest ( leuk he ? )
    Ook zijn wij in de Bragastraat ( mooiste straat van Bandung ) geweest en ook bij die prachtige moskee alun-alun ( mooi he ? ) en zelfs dat Bintang bier op de laatste foto komt mij bekend voor !!! Bedankt voor jou leuk verslag en mooie foto's ! Heel veel plezier .
  6. Harm Jan:
    Hoi Joke

Wat leuk al deze berichten. Tot nu toe maak je dezelfde reis als wij maakten in 1992, 25 jaar geleden. Ga je ook nog naar Jokjakarta, Cilacap, Borobudur etc. Er komen door je leuke verslag veel beelden terug. En het bahasa Indonesia zit nog goed in mijn hoofd :-)
    Sampai Nanti
    Harm Jan en Aad
  7. Dot en Wim:
    14 maart 2017
    Heerlijke en mooie verhalen.... Geniet, maar dat lukt wel. Grappig om te lezen hoe alles en iedereen leeft daar ;-)

xx