MAULANA OP BANDA NEIRA

15 april 2017 - Nusantara, Indonesië

Selamat sore!
Nog even terug naar Sarah en Adi. Ze kwamen dus naar het hotel, heb ze m'n kamer laten zien en daarna zijn we samen het dorp ingegaan voor koffie. Ze hadden al gegeten zeiden ze. Toen we bij Azwar kwamen en ik toch nog vroeg of ze iets wilden eten bleek dat ze dat nog helemaal niet hadden gedaan. De bescheidenheid zelve! Maar...gelukkig wilden ze wel iets dus Adi aan de koffie, Sarah en ik aan de mangojuice en allemaal een nasi goreng special! Superleuk dat ze nu een keer mijn gasten waren! Erna met ze meegelopen naar de boot en alvast de spullen erop gezet die ze al hadden gekocht. Nou, in Nederland kunnen veel vrouwen er misschien wat van qua shoppen, Sarah doet er niet voor onder! Ze is welgeteld vier keer heen en terug geweest van een warung naar de boot om spullen af te leveren! Ik stond op een gegeven moment bij een warung op haar te wachten met een can bakolie van drie liter en een zak drie kolen!! Ze was de allerlaatste die aan boord ging, volgens mij moesten ze op haar wachten, toen ze er was vertrokken ze direct. Afscheid genomen met een paar traantjes, zeker bij Sarah... Het zijn schatten, allebei!
Bij Maulana heb ik nu een kamer op de eerste verdieping. Het is een oud hotel met heel veel kamers waarvan er maar een gedeelte in gebruik is. Maar ook hier weer lieve mensen, Dede, Opy en de rest waarvan ik de naam niet weet.
Niet te veel gedaan, ik moest natuurlijk uitrusten van de reis! En niet te vergeten alle mails, berichten e.d. van een week bekijken/ beantwoorden/ reageren, mijn mobiel was overwerkt!
Ook de volgende dag geen speciale bezigheden. 's Morgens naar kampung Baru gelopen naar Man en Bada om wat kleren te wisselen, na een week Hatta met heel weinig was ik toe aan eens iets anders aan m'n lijf! Van Bada leer ik inmiddels bahasa Banda. Heeft veel raakvlakken met bahasa Ambon maar toch ook verschillen. Vind het een mooie wat zangerige taal, als de vrouwen op dreef zijn lijkt het wel wat op Italiaans...
Weer lekker gelezen en later het dorp ingelopen en gegeten. En kwam daarna midden op straat Rob weer tegen, mijn Canadees vriend. Wat te drinken gekocht bij een warung en weer bijgekletst. Vanmiddag gaan we een biertje drinken bij het hotel van Abba, een andere wederzijdse bekende hier. Terug bij het hotel aan de overkant nog een klein biertje gekocht en lekker opgedronken op m'n balkon tijdens het lezen van een zeer spannend boek...bijna tè spannend, op het gedeelte waar ik slaap is verder niemand. Gelukkig heb ik knijpers bij me om de gordijnen goed dicht te doen, die kieren hier altijd haha!
Ondanks het boek goed geslapen en voor het ontbijt al vast wat spullen ingepakt voor de verhuizing naar Bintang Laut. Een homestay waar ik al verschillende keren eerder ben geweest. Ik was Rose, de vrouw die de boel hiervan regelt, tegengekomen op de pasar en ze vroeg wanneer ik weer kwam. Nu dus. Zit lekker aan zee voor het laatste gedeelte van het spannende boek... Dat valt nog niet mee, eerst kwam Rose bij ne zitten, daarna de vraag van een medegast of ik met hem op de foto wilde en daarna kwam Ceisar nog langs die terugging naar Hatta. Sommigen kennen hem nog van vorig jaar toen hij bij ons logeerde ivm de vakantiebeurs waar hij toen was. Plus dat ik het hier druk heb met kijken naar heel veel bedrijvigheid. Het "haventje" waarvandaan de boten naar de kleine eilanden vertrekken is hier zo'n beetje naast de deur, ik zit hier zo ongeveer in het centrum van de drukte. Een hele leuke drukte, allemaal bootjes en mensen op zee.
En nu is het ongeveer tijd om te eten, moet ik weer wachten met lezen...
Sampai nanti
Amatoooo

1. Sonja:
    Selamat Pagi Joke!
    Wat leuk om weer bij te van al je avonturen! Prachtige foto's. ..het is alsof ik er zelf ben...heerlijk!
    Ik hb je een aantal dagen niet zo goed meer kunnen volgen...mn lichaam liet me weer eens in de steek. Een vriendin van mij heeft een francise winkel geopend "Appel & Ei", misschien ken je het wel. Prachtige zaak. Ze dacht het alleen te kunnen runnen, maar het loopt storm. Ik help haar 3 dgn in de week, maar dat gaan halve dagen worden. Vandaag ook weer...Hoop dat dit te doen is...We zullen zien. Inmiddels is het hier bijna 7.00u, de vogels zingen uit volle borst. Hopelijk is het droog, maar dat is niet voorspeld. Ik draai me nog maar een keer om...heerlijk. Fijne Pasen ook daar en tot een volgende keer. ..Amatoooo
  2. Dirk & Noortje:
    Prachtige foto's Joke !
    En fijne paasdagen toegewenst.
  3. Annie:
    15 april 2017
    Goedemorgen Joke, hier is het nu 9.30 uur en m'n zaterdagmorgen-ritueel (nog op bed...met lekker de kussens in de rug...kopje koffie erbij...) is weer begonnen met het lezen van jouw blog. Ook kan ik nu weer in alle rust reageren hierop (op de doordeweekse werkdagen heb ik daar 's morgens geen tijd voor en 's avonds is er altijd wel weer wat anders te doen...)
    Wat is het toch heerlijk om jou zo te 'zien' tussen de locals en inmiddels al zoveel bekenden ('familie...') op veel plekken waar je verblijft, jou zo 'een van hun' te zien. Dat je zo'n 'druk' leventje leidt, dat je aan lezen soms bijna niet toe komt. Wat leuk dat je Ceisar weer even ontmoet hebt!
    Het is nu Paasweekend, hoe vieren jullie dat? Zijn er typische, traditionele gebruiken?
    Ik wens je fijne Pasen (hoe dan ook) en weer heel veel plezier verder!!!! (hoe lang blijf je nog hier en wat is je volgende verblijfplaats?)
    Liefs en XXX
  4. Grote Koos:
    15 april 2017
    Mooi verslag, en wat een mooie foto's!
    Goede Paasdagen daar!!!
  5. Jannie Voerman:
    15 april 2017
    Joke, bedankt voor weer een mooi verhaal, Prachtig om te lezen!!!!
    En wat een mooie foto,s.
  6. Yoke:
    16 april 2017
    Ach lieve Son wat vervelend!! Zeker ken ik "Appel en Ei", zit ook in Zwolle. Wat leuk dat je daar helpt, hopelijk houd je de halve dagen vol!
    Dankjewel Dirk! Zag later dat ik jullie niet geantwoord had in de vorige blog: het was echt een koekje haha!
    Fijn dat je meegeniet An! Pasen leeft hier uiteraard zo goed als niet, er is maar een handjevol Christenen op Banda, bijna allemaal moslims. Hoe ik het heb gevierd ga je nog lezen...
    Dankjewel Koos en dankjewel Jannie!
  7. Yoke:
    16 april 2017
    Dankjewel Koos en dankjewel Jannie!
  8. Rita en Hans de Vries:
    16 april 2017
    Hallo Joke, Wat een fantastische verhalen krijgen wij weer te lezen. Wij kijken steeds naar je berichten uit , wat een avontuurlijke reis moet het zijn.Heel bijzonder dat je al die mensen bij naam kent en het blijkbaar ook nog onthoudt! Wat leuk is het om met de mensen in hun taal te kunnen communiceren , dan voel je je ook minder toerist ! Daarom vonden Hans en ik het ook leuk om Italiaans te leren, je leert dan de mensen een beetje beter kennen. Veel reisplezier met leuke belevenissen toegewenst en groetjes van ons ! Rita
  9. Yoke:
    16 april 2017
    Lieve Rita en Hans! Dank jullie wel voor jullie leuke reactie! Ja de taal doet heel veel, daar weten jullie inderdaad alles van! Hoop de laatste twee weken nog veel verhalen te kunnen posten! Liefs