LANGS DE KUST

1 april 2017 - Suli, Indonesië

Selamat malam!
Inmiddels is er weer wat ruimte op m'n mobiel dus er kunnen weer foto's bij. Nog maar niet aan denken hoeveel werk dat straks thuis wordt om ze mail na mail na mail te downloaden i.p.v. de telefoon even aansluiten op de laptop...
Vanmorgen om een uur of half 7 gewekt door mooie lagu-lagu (liedjes) die alweer uit de luidsprekers schalden. Met dank aan de soldaten. Ik weet niet wat ze hier onder een oefening verstaan. Er waren een paar soldaten bezig op zee maar de meesten hingen gewoon wat rond. En jaaaa even later gingen ze dansen! Jammer genoeg niet op "Gemu fa mi re" wat ik hoopte maar leuk was het!! Daarna waren ze een poos bezig met een tent, ze hebben een poosje in het gelid staan (heel rommelig) om naar een toespraak te luisteren, ze hebben de grond schoongemaakt en volgens mij was het toen klaar. Dat weet ik niet zeker maar toen vertrok ik met Akila. Ronda-ronda zoals hij zei, of keliling-liling. Kortom rondtrekken/dingen bekijken.
Dit was nadat ik 's morgens ook eerst al twee keer voor tolk had gespeeld haha! Ik kan het helemaal (nog) niet goed maar er arriveerde een Nederlands stel dat onduidelijkheden had, werd er om tante Yoke geroepen (oom Willem sliep nog) en later nog vanwege problemen met een ojek voor een ander stel. Ik kan het wel een beetje vertalen maar lang niet alles, maar wel grappig natuurlijk!
Met Akila op weg naar pantai (strand) Liang. Dit ligt niet zo heel ver weg, goed te doen met een angkutan busje. Het is een prachtig strand maar ook hier hebben ze de boel wel volgebouwd. Soms jammer, overal waar een mooi strand is, staan allemaal warungs. Op zich niets mis mee maar het strand komt soms bijna in de verdrukking... Een eind gelopen daar en koffie gedronken. Op de terugweg gingen we weer kijken bij de morena's (alen) in Waai. Was nog even een toer om er te komen, het busje had ons verkeerd afgezet zodat we vervolgens met twee van de weg geplukte ojeks via een heel smal weggetje midden tussen de huizen door er naar toe moesten.
Vorig jaar was ik daar ook met Akila geweest, toen had ik er maar één eventjes gezien. Dat was nu even anders: ook hier slaat de commercie toe (wel op een aardige manier moet ik zeggen): ik kon drie eieren kopen en deze vervolgens geven aan een man die voor een bepaald bedrag hiermee de alen ging voeren waardoor ze tevoorschijn kwamen. En dat kwamen ze! Ik ben zelfs nog het water ingeweest en heb één van de drie beesten een poos geaaid! Haha waar voor m'n geld dus, heel leuk!
Na Waai eerst weer verder met het busje richting Tulehu. Daar is een 'air panas', een warmwaterbron. Akila vroeg of ik daar ook nog naar toe wilde en ja, we waren toch al in de buurt... Weer twee ojeks van de straat gehaald, zo grappig, er komt iemand aan op zo'n ding, je roept ojek en hij brengt je voor een bepaald bedrag ergens heen. Op de terugweg van de air panas was het er één met een jongetje en een kip voorop. Ik zat op de andere haha! De air panas was weer lekker warm, een aangelegd soort 'bad' waar we een hele poos met de voeten/benen in het hete water hebben gezeten. Lekker relaxed!
Al met al weer een leuk dagje! Met daarna nog genoeg tijd om even te liggen -het was zooo vermoeiend- en daarna te zwemmen. Dat is een grap natuurlijk maar moet wel zeggen dat je sloom wordt van de hitte!
Eenmaal weer uit het water zag ik dat mijn nieuwe buren inmiddels thuis waren gekomen van de mall waar ze naar toe waren geweest. Natuurlijk kwamen we aan de klets. Ik ga morgen met hen in de taxi naar de haven in Tulehu in plaats van met Akila. Aan de ene kant wel jammer maar wel gemakkelijker dan met de grote rugzak in zo'n busje, vooral als het vol is. O ja, toen we naar Liang reden was het busje al vrij vol, er konden nog twee mensen bij. Er stonden zes meisjes te wachten. Ze gingen allemaal mee, gewoon bij elkaar op schoot! En twee mannen daarna nog buiten hangend...
Natuurlijk nog even afscheid genomen van mama Yoke op het rujak-strand. Deze keer geen rujak gegeten maar kelapa muda gedronken (jonge kokosnoot).
Zometeen weer mee-eten, zin in!
En dan straks alvast inpakken. Morgenochtend om 7 uur is de taxi er dus dan moet ik klaar staan!