RUST IN NATSEPA

30 maart 2017 - Suli, Indonesië

Selamat malam!
Gistermorgen met Riski, de taxichauffeur die me ook van het vliegveld had gehaald, van kota Ambon naar Natsepa gereden. Jammer dat het niet met een ojek kon naar met de grote rugzak is dat lastig.
Het was een warm welkom bij de Lunterse Boer! Ze kenden me nog van vorig jaar, ik ben hier 'tante Joke'.
's Middags echt rust. Gezeten, gelezen, praatjes gemaakt en voor de eerste keer deze vakantie de zee in! Als ik de deur uit stap sta ik zo'n beetje direct op het strand! Wat wel jammer is, is dat er een groot blauw zeildoek ergens overheen zit precies in mijn uitzicht. Dus ik kijk veel opzij...
De kamers zijn van familie Manuputty uit Arnhem. In de kamer naast me zit een broer van de eigenaar, Willem, da's wel leuk! Familie van jullie Minggus en Izaäk!! Hij zei tenminste dat hij een neef was (later bij het eten).
In de loop van de middag werd ik een beetje minnetjes, niet ziek ofzo maar ook geen 100%. Geen zin in eten, wel veel gedronken (ja water, ook hier geen bier, ook geen 0%) en heel vroeg gaan slapen. Vanmorgen was ik er weer! Maar was mijn internettegoed al weer op!! Snap niet hoe het kan, ik koop voor een maand en zit echt niet de hele dag te internetten! Gelukkig wordt hier vlakbij pulsa en data verkocht, dus maar weer aangevuld. Meteen een eind gelopen en onderweg geluncht.Vanmiddag weer heerlijk heel lang in zee gelegen, het water is niet lauwwarm maar gewoon echt warm.
Daarna op naar de rujak warungs om te kijken bij mama Yoke Maatita. Het was superleuk om haar weer te zien en natuurlijk heerlijk om weer rujak te eten!
Later nog een poos gepraat met Akila, iemand die hier woont/werkt. Ik weet niet precies wat zijn relatie tot de familie Manuputty is, daar moet ik nog achter zien te komen. Probleem is soms dat hij alleen Moluks spreekt en dat nogal snel dus ik kan hem niet altijd volgen... maar we komen er altijd uit (of soms niet) haha! Morgen gaat hij met me mee naar pantai (strand) Liang. Ik vroeg of hij iemand met een ojek kende die met me mee wilde. Hij wilde zelf graag mee dus nu gaan we met een angkutan kota busje. Hij gaat zaterdag ook met me mee naar de boot in Tulehu, net als vorig jaar, lief hoor!
Vanmorgen bij het ontbijt (waar ik niet veel van heb gegeten: toastbrood, blue band, pindakaas, jam en hagelslag, ook net als vorig jaar...) vroegen ze of ik 's avonds ook hier wilde eten. Ik denk omdat Willem, mijn buurman, er ook was. Dat heb ik vanavond gedaan, het was weer heerlijk!
Nu lekker nog even voor m'n huisje zitten, blog schrijven, nog even lezen en dan weer lekker op tijd onder de wol...pfff zooo warm 's nachts, het blijft ongeveer 26 graden.
Ik ben hier nu bijna vijf weken en ben nog naar aan m'n derde pakje sigaretten van zestien stuks. Voor sommigen drie pakjes te veel maar ik vind het netjes! Gemiddeld net één per dag en van elke sigaret wordt genoten! Zit te kijken naar lichtjes op zee, geen idee waar ze voor zijn. Er zijn wel de hele dag soldaten bezig geweest hier op het terrein en op het water, ze hebben morgen een oefening op zee volgens Akila. We zullen het zien!
Sampai nanti,
Amatoooo

P.s. deze keer geen foto's, kon ze niet maken want mijn mobiel is vol. Ik ben nu bezig een paar honderd foto's te mailen naar mezelf per 3 à 4 tegelijk, meer lukt niet, zodat ik ze kan verwijderen uit de galerij. Dus hopelijk morgen weer ruimte...
#wateenwerkmaarhebdetijd

1. Grote Koos:
    30 maart 2017
    Hebben ze daar echt Blue Band?
  2. R.J. Botter:
    30 maart 2017
    Nou Joke hihi volgens mij ben jij echt een "rujak verslaafde" :-) ... Wel heel leuk dat jij jezelf transporteerd met het gebruikelijke transport van daar :-) heb dat destijds in Bandung gedaan de heuvel op in zo'n minibusje zonderzijdeur :-) . jammer geen foto's.... maar die zie ik later wel.. Slmt malam xxx
  3. Tabitha.:
    30 maart 2017
    Was weer een leuk reisverhaal Joke, Deze familie Manuputty komt uit het dorp Suli (komt mijn man ook vandaan)., Natsepa is ook van Suli. De fam, Manuputty uit Steenwijk (Rouveen) komt denk ik uit het dorp Ouw op Saparua.. Jammer gen foto's. Tot later.
  4. Greet:
    31 maart 2017
    Selamat pagi Joke, wat een mooie verhalen weer. Ambon manise zullen we maar zeggen. Voor mij al weer zo lang geleden, maar je hebt wel een wereldpremière daar in Natsepa. Wij logeerden bij de familie in Passo, ook goed toeven om van daaruit allerlei uitstapjes te maken. Geniet nog even! Liamg ook mooi en gezellig druk in het weekend. Al naar Waai geweest? Groeten.
  5. Roelie:
    31 maart 2017
    wateenwerkmaarhebdetijd,lachen,een pafke er bij,doe je wel een oog dicht bij deze warme nachten,jammer van het blauwe zeil,je kan ook het liedje zingen opzij opzij,van herman van veen. fijne tijd joke.
  6. Yoke:
    1 april 2017
    Koos ze hebben hier echt blue band! En pindakaas. En hagelslag!
    Dat valt mee hoor Robby, vind het heerlijk maar eet het niet zooo vaak zoveel gula ya!! Angkutan busjes zijn zo leuk om mee te reizen! Of een ojek natuurlijk
    Inderdaad Tabitha, gevraagd, deze familie Manuputty komt uit Suli. Voor zover ik weet komt familie Manuputty Meppel/Staphorst uit Waai. Of een voorvader moet natuurlijk nog ergens anders vandaan komen maar dat weet ik niet...
    Ambon manise Greet! Passo ligt inderdaad mooi centraal. En ja, inmiddels naar Waai geweest!
    Je bent weer lekker bezig Roelie...Ja zo nu en dan een pakket erbij, over het blauwe zeil heenkijken en idd zingen. Maar dan wat anders haha! Dankjewel Roelie!
  7. Minggus:
    6 april 2017
    Ja, onze voorouders waren broers.Vertrokken uit kampong OU {-eiland Saparua}.
    Eentje ging naar WAAI en de andere naar SULI. Dus volle neven van elkaar !!! .
    Heb alle cerita2 even door gewalst. En hier een uitleg.
    Sampé nanti é.