DWALEN OP TERNATE

26 maart 2017 - Maliaro, Indonesië

Selamat malam!
Aty, de dame waar ik momenteel bij "in de kost" ben, is een -zeker voor hier- veelbereisd iemand. Van 2011 tot 2013 heeft ze gestudeerd in Nederland aan de universiteit in Wageningen. Ze is in zo'n beetje alle landen van Europa geweest. Heeft een studie gedaan in Australië en gedeeltelijk in Bali. Is in Marokko geweest en in een paar landen in het het midden Oosten. Kortom een veelzijdig iemand! Ze is moslima maar niet "strikt". Drinkt niet maar rookt wel. En ze is heel onderhoudend gezelschap, iemand met veel mooie verhalen!
Dus ik heb er zeker geen spijt van dat ik hier terecht ben gekomen, zo mooi om op deze manier andere mensen te leren kennen!
Vandaag wordt het grotendeels een rustdag. Aan het eind van de middag is er een dansvoorstelling in het centrum. Ik heb niet goed begrepen of Faisal daar nu wel of niet aan meedoet maar ik ga er sowieso heen. Ze doen dan de soya-soya dans, schijnt net zoiets te zijn als de cakalele (ook een traditionele dans) maar dan ietsje anders. Als ik geluk heb is er ook traditionele muziek maar ook hier wordt alles commerciëler, minder traditie en meer Engels en bijvoorbeeld verkoop. Ben benieuwd!
Dat betekent dat ik nu lekker buiten zit, wat lees en wat rondkijk en eigenlijk niet veel doe. Ook heerlijk op z'n tijd!
Op ja gisteravond tijdens ons gesprek had Aty haar 'tante' gebeld om te vragen of ze voor de lunch papeda wilde maken, een soort "sagopap", typisch een gerecht uit Maluku en Papua. Je eet het met vis (of soms met kip) in een pittige gele saus (pindang kuning ikan of ayam kuning). Maar wat bleek: tante had papeda gemaakt voor het ontbijt... dus ik had er al vroeg een hele maaltijd opzitten! Het heeft van zichzelf niet heel veel smaak maar met de saus is het lekker. Het wordt na het bereiden glazig en het wordt een soort vrij stevige pap, eigenlijk moet je het met je vingers in stukjes 'plukken' maar dat lukte me nog niet zo goed haha! Wie weet komt er nog een herkansing...
Het is hier ontzettend heet. Heb het op heel Java niet zo warm gehad. De zweetdruppels zijn zweetstroompjes geworden! Geloof me, dan is de lente ook lekker hoor! Gelukkig ben ik niet de enige die het zo warm vindt maar bij de locals hier zie ik alleen zo nu en dan wat druppeltjes!
In de loop van de middag naar het centrum gelopen. Natuurlijk weer een heel stuk verkeerd. Maar eigenlijk kan ik hier niet verkeerd lopen want overal is wel weer wat te zien. En soms moet je bij een kruising 'rechtdoor' maar welke weg nou precies rechtdoor is, dat is niet te zien dus wordt het dan gokken. Uiteindelijk liep ik wel in de goede richting en kwam tot mijn grote plezier een rujak (soort salade van net niet rijp fruit met een zoet/pittige pindasaus, zooo lekker) kraampje tegen. Ik kwam aan de praat met het meisje en die zei dat het nog heel ver was naar het festival. Ik kon beter een ojek nemen, ze noemde meteen de normale prijs. Even verderop stond een man die volgens haar een ojek had dus daar maar op afgestapt. Uiteraard vroeg hij eerst het dubbele, had in ook geprobeerd als ik hem was, maar voor de 'local-prijs' kon ik toch mee. Het was inderdaad nog wel een eind, was blij dat ik het hele stuk niet hoefde te lopen. Aangekomen was het inmiddels 5 uur, het tijdstip waarop de voorstelling zou beginnen. Maar.....alles was nog helemaal in de opbouwfase, ze waren aan het timmeren, verven, de geluidsinstallatie aan het testen (vreselijk geluid) enz. Dus maar wat rondgelopen om te kijken en een hele poos bij een stel vrouwen gezeten. Dat was wel weer heel leuk. Toen ik één van hen na een uur vroeg of ze wist hoe lang het nog zou duren zei ze 2 of 3 uur!! Dat was me te gek, dan maar geen dans, ben weggegaan en weer een ojek gezocht. Vlakbij was een hele joviale man met rode tanden bezig te vertrekken en hij zwaaide uitnodigend dat ik mee kon. Gevraagd naar de prijs maar daar lachte hij om. De hele familie stond erbij dus ik achterop. Ik had een straat genoemd waarvan ik dacht dat het de goede was. Maar...hij reed eerst wel in de goede richting maar daarna niet meer. Ik kreeg het al een beetje benauwd en op een gegeven moment zei ik dat hij moest stoppen en teruggaan. Dat deed hij keurig en toen ik weer bekend terrein zag heb ik gezegd dat ik verder ging lopen. Heb hem keurig betaald en ben gaan lopen. Even later kwam hij nog weer voorbij en riep hij me, volgens mij begreep hij er niets van. Dat was achteraf ook niet zo vreemd want ik kwam er achter dat ik een verkeerde weg had opgegeven. Mijn wantrouwen was dus totaal onterecht en hij was al weg toen maar ik schaamde me achteraf toch wel! Net of ik nog steeds niet geleerd heb dat de mensen hier je altijd willen helpen! Nou ja, in ieder geval een goede leer voor een volgende keer!
Voor straf (denk ik) begon het het laatste stuk keihard te regenen. Dat duurde ook 's avonds nog een poos voort en ik had geen zin om eruit te gaan om iets te eten. Met Aty overlegd, bij haar hetzelfde, ze heeft iets gemakkelijks gekookt en we hebben gezellig samen gegeten.
Geregeld dat ik morgen naar Tidore ga, weer met Faisal. Zin in! Dat is dan alweer m'n laatste dag Ternate. Om 13 uur vlieg ik maandag naar Ambon. Nog even bedenken of ik dan eerst in de stad blijf of dat ik direct naar Natsepa ga....
Amatoooo!

1. Number 1:
    26 maart 2017
    Lekker en leuk. Het meeste dan. Jammer vd dansvoorstelling en pfffff die hitte. Succes daarmee!
  2. Sonja:
    26 maart 2017
    Ben dol op papa met pindang kuning...zoals ik m op Kei, de Moluken heb gegeten. Die van jou ziet er weer heel anders uit grappig hoor.
    Pelan2 met die hitte en lekker cocoswater drinken! Goede reis naar Ambon...en als ik jou was ging ik gelijk door voor de Roedjak
  3. Yoke:
    28 maart 2017
    Heb later nog een les gezien Mar, ook heel leuk!
    Het was lekker Son maar voor ontbijt zou ik het zelf niet kiezen! Ik doe zeker pelan2...