RONDJE TERNATE

25 maart 2017 - Ternate, Indonesië

Selamat sore!
Tjonge, de vorige blog was laat en voor mijn doen kort...Dat kwam omdat ik direct de eerste dag (gisteren) m'n tijd alweer verkletst heb haha. Plus de tweede dag, vanmorgen, erbij. Aty hoefde pas naar haar werk na het vrijdaggebed, dat was pas rond een uur of twee. Ze had dus vanmorgen alle tijd en ik ook natuurlijk. Samen ontbeten, ze had speciaal voor mij voor rijst gezorgd, ik had gisteren gezegd dat ik niet van brood hield, lief hoor! Een kennis (tante) van haar was er ook, die komt elke dag om schoon te maken en van alles te verzorgen, inclusief het ontbijt. Ik zou met de dochter van die kennis op pad gaan vandaag maar die kon bij nader inzien niet. Ze had wel een neef, Faisal, die is nu met me meegeweest. Maar...we zaten nog steeds te kletsen en het bleek al bijna 10 uur te zijn! Snel de (kleine) rugzak ingepakt en op pad. Zoals ik dat het liefste doe: op de ojek oftewel brommert/lichte motor...
Ik ga de namen van alle bezochte plaatsen er even bijnoemen, dat doe ik het meest voor mezelf, ik hou deze keer naast de blog geen dagboek bij, dat wordt me te veel!
Aty had een lijstje gemaakt, ik had zelf al gekeken dus we hadden een heel schema! Om te beginnen naar Benteng (Fort) Oranje! Mooie aftrap toch! Oud natuurlijk, het voorste gedeelte was redelijk goed onderhouden, het achterste gedeelte was een enorme rotzooi... Jammer maar ja wie moet dat allemaal restaureren, hier hebben ze niet zo veel geld... (Rommel opruimen zouden ze natuurlijk wel kunnen doen).
Jammer genoeg was de Kedaton Sultan Ternate gesloten. Om drie (zei de één) of vijf uur (zei de ander) ging hij weer open maar we zijn er niet meer geweest.
Derdens gingen we naar Benteng Tolukko. Een mooi klein fortje, redelijk onderhouden en ze hebben er een mooi tuintje bijgemaakt. De meeste muren van de forten zijn gemaakt van koraal. Ook een paar honderd jaar geleden werd dat dus al vernield ten behoeve van een gebouw.
Ons volgende doel was Batu Angus, weet het niet exact te vertalen maar het waren lavaformaties van de laatste uitbarsting van Gunung (berg) Gamalama, DE berg hier op Ternate. Ook alweer mooi, moest wel lachen: ze wilden het waarschijnlijk echt mooi maken en hadden daarom heel veel plantenbakken en -potten overal neergezet. Midden tussen de lava... Maar verder mooi om te zien!
Toen was het tijd voor iets anders, we gingen naar een strand: pantai Sulamadaha. Daar hebben we wat gedronken en als lunch pisang goreng (gebakken banaan) met sambal gegeten, heel lekker! Het was een grote portie, kon het echt niet op! De geiten en de kippen waren alomtegenwoordig, ook in de "keuken" haha! Er lopen hier sowieso echt overal geiten, ook gewoon op straat, iedereen houdt er rekening mee. Het was een mooi zwart strand, de rommel viel mee maar ben niet het water in geweest. Allemaal tafeltjes op het strand, iedereen gaat hier eten! En allemaal warungs, ze begonnen net open te gaan. Deed me denken aan Natsepa op Ambon, daar zijn ze beroemd om de rujak, hier om de pisang goreng.
En verder maar weer, op naar danau Tolire kecil, een klein binnenmeertje. Leuk maar niet spectaculair. Het meertje is gescheiden van de zee door een soort natuurlijke "dijk". Veel troep op het strand.
What's next: danau Tolire besar, het grote Tolire meer. Dat was echt supermooi! Je kon niet bij het water komen, het lag heel diep, bovenlangs een eind gelopen. Er schijnen krokodillen in dit meer te zitten, Faisal zei dat hij ze wel eens gezien heeft. Ik heb heel goed opgelet maar nada...
Onderweg lag ook hier, net als op de Banda eilanden, heel veel pala (nootmuskaat) te drogen, meestal gewoon op de weg.
Er stonden nog twee forten op het lijstje: eerst benteng Kastela. Er was weinig forterigs meer te zien, wat vervallen muren en een nieuwer gedenksteenachtig iets.
Daarna benteng Kalimata. Mooie muren en trappen, mooi grasveld maar ook hier weinig fort. Toch ben ik blij dat ik vier van de vijf forten op Ternate heb gezien. Ik vind het altijd heel bijzonder dat ze zo oud zijn en zo'n geschiedenis hebben. Deze forten zijn bijna allemaal gebouwd door de Portugezen en een paar honderd jaar later gerenoveerd/ gerestaureerd door de Nederlanders. Nog een paar honderd jaar later loop ik er, dat is toch bijzonder!
We waren toe aan het laatste uitstapje: danau Laguna. Het meer was bijna net zo mooi als danau Tolire besar, een goede tweede. Maar het uitzicht won het hier, met het eilandje Maitara en het grotere eiland Halmahera op de achtergrond. Hier is de FB foto gemaakt. Ze hadden er kelapa muda, verse kokosnoot, en daar was ik nou net aan toe!
Het was een superrondje Ternate met een leuke gids. Er loopt één weg rond het eiland, langs de kust, en die weg hebben we gereden. In het midden van het eiland ligt Gunung (berg, in dit geval ook vulkaan) Gamalama.
Faisal is traditioneel danser en doet wel eens vaker een rondleiding e.d. èn hij kon gelukkig wat Engels.
Ik was dan misschien een dagje toerist maar zo voelde het gelukkig niet haha! Ik heb heel veel gezien in m'n eigen tempo. Hoewel, ik had natuurlijk wel vaak de camera bij de hand...
Aty moet laat werken appte ze net dus ik ga straks maar weer eens even een eetadresje zoeken. Het is al 18.25 nu en nog niet donker. De moskeeën zingen weer dat het een lieve lust is. Er is er eentje bij die ik onderweg hoorde en nu weer, hij komt boven alle anderen uit! Het viel me onderweg ook op dat je hier geen kerken ziet zoals op Ambon. Daar staat er elke paar kilometer wel bijna één, hier staat elke paar kilometer een moskee.
De planning is om maandag (een dagje later dan ik eerst had gepland) naar Ambon te vliegen. Hier nog twee dagen dus waarvan ik één nog graag naar Tidore wil en één dag hier blijven, er is hier één of ander festival met ook traditionele muziek wat me heel leuk lijkt, hopelijk val ik weer met mijn neus in de boter. Morotai gaat hem dus niet worden Tabitha maar naar wat ik er over gelezen heb lijkt het veel op de kleine Banda eilanden... en hoorde van Faisal dat het er erg duur is geworden.
Inmiddels het eten op, ze kunnen hier in die simpele warungs toch ontzettend lekkere dingen maken! Praatje gemaakt bij de buren van de warung waar ik een flesje water kocht. Hoe het kan weet ik niet maar meerdere mensen die ik nooit heb gezien vragen mij of ik Indonesisch kan praten! Is het de wind? Is het een lopend vuurtje? Ik heb geen idee maar het is wel leuk.
Aty kwam laat thuis van haar werk, ik zat nog buiten, we hebben samen nog een koffie/thee gedronken (dat is hier de vrimibo...) en kwamen plots tot de ontdekking dat het al half 12 was! De hoogste tijd om te gaan slapen! En nee, ik mis m'n privacy (nog?) niet!
Amatoooo!

1. Tabitha.:
    25 maart 2017
    Geeft niet als je niet naar Morotai gaat. Yiu can't have them all. We hadden destijds 2 weken,Dan kon het ook. Het i siets anders dan de Banda eilanden (vind ik). Maar leuk om dit te lezen. Net alsof ik weer vakantie heb. Have fun in Malut (Maluku Utarah), ze gebruiken daar veel verkleinwoorden,
  2. R.J. Botter:
    25 maart 2017
    Toch wel ff wat als je bij zo'n fort bent denk ik, veroverd door de Belanda. En een rijke historie. Pisang goreng met sambal :-) hihi wat een combinatie... Maar ok lekker eten is heel belangrijk en ook ngobrol voor hoort daarbij. Ik wist in niet wat mij overkwam toen ik in Senaya City in Jkt in een aanbevolen restaurrant ging eten :-)... Petok..petok als maar door hihi echt leuk maar was het rumoer niet gewend. Fijn weekend Joke xxx
  3. Roelie:
    25 maart 2017
    Jij hebt geen krokodil gezien ,is ook maar goed ,veilig op een afstand , leuk in gedachten en met het lezen met jou mee te kijken,en verwonderen ,heel veel plezier .
  4. Dirk & Noortje:
    26 maart 2017
    Prachtig mooie foto's. Mooi gebied daar.
    Niet zwemmen in het Folire meer vanwege die krokodillen ?
    Wat kinderachtig, jij doet die beesten toch niks ??
    Veel reisplezier meid.
  5. Yoke:
    28 maart 2017
    Tsja Tabitha je kunt inderdaad niet alles hebben... Heb Malut vaak zien staan, thanks voor de uitleg!
    Was toch echt heel lekker hoor Robby, pisang met sambal!
    Had wel een krokodil willen zien hoor Roelie!
    Maar dan had ik misschien toch moeten gaan zwemmen Dirk...
  6. R.J. Botter:
    30 maart 2017
    Een buaya? :-) nou een python wil je ook niet tegenkomen zoals deze man...>>> http://m.telegraaf.nl/buitenland/article/27895085/vermiste-man-25-in-maag-gigantische-python
  7. R.J. Botter:
    30 maart 2017
    Benteng is toch het fort waar de voorstelling van "Kruit" zich afspeeld he Joke? :-) ya sorry zo nu en dan ik "Indowar" hihi bingung mijn kepala :D ;-)