DANS, BRUIDEN EN AFSCHEID

20 maart 2017 - Jogjakarta, Indonesië

Selamat malam!
Echt helemaal zelf naar de Keraton gelopen vanmorgen! Ondanks het regelmatige gebruik van de becaks loop ik toch nog steeds heel veel!
Het was echt weekend, overal superdruk. Gewoon op straat maar ook vooral bij alle bezienswaardigheden, heel veel schoolklassen. Zoals bij de Keraton dus! De dans begon om 11 uur, ik was er al om goed 10 uur maar er was nog maar precies één stoel vrij (en die was voor mij)! Nou moet ik ook wel zeggen dat er maar twee (lange) rijen stoelen stonden, voor in totaal misschien 60 à 70 mensen! De rest moest staan of op de grond zitten. Het was wel de moeite van het wachten waard. Ze deden vier verschillende dansen, het duurde ongeveer een uur. Niet alleen de muziek is heel anders dan de Balinese maar ook de Javaanse dans. Ik vind het over het algemeen wat ingetogener en rustiger. Ook hier is de kleding prachtig! Na het optreden het paleis verder bekeken. Veel buitenruimte maar ook als museum ingerichte ruimtes met heel veel oud servies en glaswerk, foto's, schilderijen en batik.
Ook weer door de hitte naar het centrum gelopen, ik wilde nog naar een paar dingen kijken. Ik kwam terecht in 'de' mall van Yogyakarta. Toen ik naar binnen keek zag ik n.l. bruiden... Er bleek een soort bruidsshow aan de gang te zijn en dat vond ik wel heel leuk. Eerst beneden even gekeken maar het was superdruk zodat ik niet veel kon zien dus naar boven gegaan. Daar was een resraurant/café waar ik een tafeltje trof aan de rand zodat ik mooi alles kon volgen beneden. Een superlekkere ice-cappuchino besteld en zo heb ik het daar wel een tijdje uitgehouden, was heel leuk! Er waren bruiden uit heel Indonesië, sommige in prachtige 'klederdracht' jurken/gewaden maar ook veel met een mooie witte (Westerse?) trouwjurk. Met iedere bruid liep er iemand mee, ook vaak vrouwen met hoofddoek. Van de bruiden droeg niemand die, ook waren er volop blote schouders! Misschien mag dat op je eigen bruiloft wel...
Daarna in een "restaurant" vlakbij wat gegeten. Er was live muziek, ik zat er vlakbij en ze vroegen me wat ik graag wilde horen... Dan natuurlijk Bengawan Solo! Hij kende het niet echt goed, hij kende eigenlijk geen keroncong (krontjong, bepaalde muzieksoort). Maar hij deed het toch, leuk!
Voor de laatste keer jl. Malioboro doorgelopen, wat een gigantische drukte! Maar wel heel gezellig, weer verschillende keren aangesproken en op de foto gegaan met Indonesische mensen, vooral vrouwen vroegen dat steeds. Aan het eind van de straat toch maar een becak gepakt. Zei waar ik naar toe moest, bleek hij na een eind rijden niet te weten waar het was, reed verkeerd en vroeg iemand anders waar het was. Grappig, ik had het hem ook kunnen zeggen maar ik dacht dat hij binnendoor ging, dat doen ze steeds...
's Avonds alvast een begin gemaakt met inpakken. Maandag om 11.11 vertrekt de trein naar Solo en moet ik afscheid nemen van Yogyakarta voor weer nieuwe dingen!
Sampai nanti...

1. Annie:
    20 maart 2017
    Wat ben je toch een bofkont! Zoveel drukte overal en JIJ vindt weer een plekje om te zitten bij de dans- en bruidsshow!!! Hahahaha!!!
    Nog een paar dagen nu op Java en dan door naar je volgende reisdoel: de Molukken. Ik wens je nu alvast een goede reis daar naartoe!
    Liefs en XXX
  2. Number 1:
    20 maart 2017
    Dat klinkt allemaal weer fijn!
    Heb Solo nog niet kunnen vinden op de kaart maar dat komt vast nog wel.
  3. R.J. Botter:
    20 maart 2017
    Prachtig dat je het weer naar jou zin had. Mijn wijlen vriendin uit Bandung vertelde mij destijds dat moslims en christenen vroeger gemengd op bv een feest samen dansen zonder hoofdoek. Maar de verandering is gekomen door de arabische invloeden. Veel plezier xxx
  4. Gea:
    20 maart 2017
    wat weer een mooie foto'' s wat heb je het toch druk om alles te bekijken, en geniet nog maar even ,voordat je weer vertrekt.nog heel veel plezier..
  5. Yoke:
    23 maart 2017
    Haha ja Annie ik had wel geluk inderdaad! Zit nu op het vliegveld bij de gate te wachten....
    En number one heb je Solo inmiddels al gezien/gevonden? Of bedoelde je mijn kaart? Daar staat ie op!
    Ze doen nu ook nog wel dingen samen hoor Robby maar dan de moslimvrouwen met hoofddoek.
    Dankjewel Gea, op naar de Molukken!