VOORPRET

6 februari 2017 - Meppel, Nederland

Zomaar weer is er een jaar voorbijgegaan! Voor ik het wist was ik al weer bezig om uit te zoeken en te bedenken wat er in het jaar 2017 zou kunnen op reisgebied. De mogelijkheden en onmogelijkheden, de kansen, de verlangens.

Het bleek in ieder geval mogelijk om te gaan. Nog steeds hoef ik niet lang na te denken over mijn bestemming:). Ik weet dat er heel veel mooie plekken op de wereld zijn maar ik ben nog lang niet uitgekeken op Indonesië!

Wat deze reis extra leuk maakt is dat ik eerst een week naar Manilla ga, hoofdstad van de Filippijnen. Afgelopen november is mijn broer Koos daar voor anderhalf jaar naar toe vertrokken om er te werken en te wonen als expat. En ja, als je dan toch "in de buurt" bent... Dus logeer ik een week bij hem en vlieg ik daarna naar Jakarta op Java.

Deze keer wordt het geen Bali. Eerst reis ik per trein Java over, vanaf Jakarta / Bogor via Bandung en Yogyakarta naar Surabaya. Er zullen nog wel enige tussenstops zijn maar daar weet ik het fijne nog niet van. Vanuit Surabaya vlieg ik (weer) naar de Molukken (Maluku). Als het lukt ga ik eerst naar een paar eilanden waar ik nog niet ben geweest, ik hoop naar de Noord-Molukken. Halmahera, Ternate en/of Tidore of andere kleinere eilanden. Daar maar eens kijken hoe het gaat met vervoer en wat er mogelijk is. Natuurlijk moet / wil ik ook weer naar de Banda's. Super om alle mensen die ik inmiddels -min of meer- ken weer te zien!

De afgelopen tijd (vanaf oktober) heb ik Indonesische les gevolgd bij een lieve oudere Indonesische mevrouw uit Zwolle. Nu maar hopen dat ik het ook in de echte praktijk kan gebruiken!

Ik vertrek maandag 27 februari en kom zaterdag 29 april terug, de moeite waard dus... Meer blogs zullen hopelijk volgen! Liefs!

1. Ezau:
    6 februari 2017
    Alweer een trip richting Azië, ik hoop dat ik je voor dat weggaat nog ff spreekt.
    Amatoo ..Ezau
  2. Sonja:
    6 februari 2017
    Ha die Joke, inderdaad de voorpret...bijna net zo fijn als de daadwerkelijke reis. Ik wens je alvast een fantastische reis toe, met veel mooie, bijzondere ervaringen, ontmoetingen en uiteindelijk een veilge terugreis...want ik ga je wel missen. Liefs Son X
  3. Yoke:
    6 februari 2017
    Goed plan Ezau, gaan we doen!
    Dankjewel Son, gaat vast gebeuren! Ik hoop inderdaad veilig terug te komen, iedereen weer zien is ook weer heerlijk!
  4. Grote Koos:
    6 februari 2017
    Het is nu al weer mooi Joke! Wow, een treinreis over Java! Alvast heel veel plezier en een goede reis, groet aan Koos en behouden terugkomst!
  5. Minggus:
    É nona Joke. Itu bagus.
    Aku ucapkan nona punya vakantie dengan keslamatan deng kembali di Holland
    rupa kulit juga mendjadi tjoklat-é.
    FIJNE REIS TOEGEWENST EN BEHOUDEN TERUGKOMST.
    Hormat,Minggus.
  6. Monique:
    7 februari 2017
    Wat een gave reis ga je weer maken Joke .
    Wens je daar heel veel plezier bij .en weer veilig terug komen
  7. Roezz:
    7 februari 2017
    Alvast veel plezier....schiet al mooi op !!
  8. Number 1:
    7 februari 2017
    Ben benieuwd hoe Javaanse bevalt! En of je Bali zult missen.
    Veel voorpret gewenst!
  9. Number 1:
    7 februari 2017
    Ben benieuwd hoe Java bevalt. En of je Bali nog zult missen. Veel voorpret gewenst!
  10. Aly:
    7 februari 2017
    Heel veel plezier en reisgenot lieve Joke, misschien kunnen we deze zomer eens een dag je uittrekken voor al je verhalen en foto's.
  11. Dirk & Noortje:
    7 februari 2017
    Alvast heel veel plezier toegewenst Joke en spreken wij elkaar nog voordat je vertrekt naar dat mooie Indonesië ?
    Wij volgen jou reisverslagen weer graag op de voet en we hopen dat je veilig en gezond weer terugkeert !!

Liefs, Dirk en Noortje.
  12. Jet Brand:
    9 februari 2017
    Wat een heerlijk vooruitzicht weer!
    Ik ga zeker je blogs weer lezen en wens je onwijs fijne maanden toe!
    Fijn om ook een week naar je broer te gaan .
    Lieve groetjes Jet
  13. Forti:
    9 februari 2017
    Leuk Joke
    Sebelum berangkat ke Manila, Jakarta, Bogor, puncak, Bandung dan Jawa Joke sudah membuat rencana yang harus dicerikan dan saya akan menikmati nya lewat Voorpret ini. Jangan lupa foto's juga dimuat.
  14. Forti:
    10 februari 2017
    Wat leuk
    Saya senang sekali nanti dapat mengobati rindu saya pada Jakarta, Bogor, dan jawa tempat tempat dimana saya pernah tinggal dengan mengikuti Voorpret Joke. Jangan lupa foto's juga dimuat dan sukses yah
    ❤️
  15. Forti:
    10 februari 2017
    Dan Bandung juga dengan mengikuti cerita perjalanan Joke di pulau Jawa.
  16. Janet:
    11 februari 2017
    Wauw Joke, wat een onderneming wederom!
    Alvast heel veel voorpret gewenst, een fantastische reis en de hartelijke groeten aan Koos!
  17. Yoke:
    16 februari 2017
    Reacties voor iedereen:
    Grote Koos: Ja lijkt me super om (weer) over Java te treinen! Zal Koos de groeten van je doen!
    Minggus: ya, aku mau warna coklat! Tapi tidak berhasil :(. Terima kasih!
    Monique: ga ik doen! Dankjewel!
    Roezz: jaaaa, nu nog anderhalve week......
    Marijn: ga Bali vast wel een beetje missen maar heb heel veel zin in Java! benieuwd naar de (eventuele) verschillen met 7 jaar geleden!
    Aly: gaan we zeker doen, we hebben de tijd!
    Dirk en Noortje: heb nog gekeken voor een afspraak maar dat gaat niet lukken. Als ik terug ben spreken we snel af! Dankjewel!
    Jet: dankjewel! Gaat lukken!
    Forti: terima kasih! Ya kamu melihat tempat-tempat terkenal... Rindu sekali... Aku harap bisa dimuat foto's!
    Janet: dankjewel, ga er weer volop van genieten! Zal de groeten aan Koos doen!
  18. Annie:
    18 februari 2017
    Het aftellen is nu écht begonnen! Over een week (vandaag is het zaterdag) staat je bagpack vast al (bijna helemaal) ingepakt klaar! Nog heel veel succes met de laatste voorbereidingen! XXX
  19. Sietske:
    20 februari 2017
    Hallo Joke,

Wat ga je weer prachtige plekken ontdekken en mensen ontmoeten! Heel veel plezier en ik kijk uit naar je belevenissen.