JAKARTA RULES!

18 maart 2018 - Gambir, Indonesië

Selamat malam (goedenavond)!
Eigenlijk hoor ik niet te zitten waar ik nu zit. Maar dat zal ik straks uitleggen...
Gelukkig heb ik een goede vlucht gehad. Je wordt tegenwoordig alleen gek van alle (veiligheids)controles. Dit geeft zo veel rijen en wachttijd, op alle 3 de vliegvelden waar ik was, dat ik na de tussenlanding maar net op tijd was om over te stappen! En dat terwijl ik bijna 2 uur de tijd had!
Ik had een hotel geboekt midden in Jakarta en dat was een goede keus! Ik zit vlakbij het Monumen Nasional, oftewel het Monas. Gisteren daar naartoe gelopen, was goed te doen. Midden in de stad maar heel rustig, in een soort groot plein/park. Heb welgeteld twee andere "witten" gezien (hoop dat ik het goed zeg maar ik word zo moe van die discussie...)!
Op de terugweg regen. Eerst geschuild onder een boom bij een kaki-lima (zo'n eetkarretje) met een hele aardige oude man. Toen het toch te nat werd daar naar de overkant waar allemaal chauffeurs stonden te wachten. Ik kon dus direct míjn bahasa volop oefenen en ik moet zeggen het ging goed!
's Middags naar het station gelopen om een kaartje te kopen voor de trein naar Semarang, was ook op loopafstand. Heeeel druk, het was Nyepi, de stiltedag die alleen op Bali wordt gevierd maar die in heel Indonesië een nationale feestdag is, dus iedereen was vrij. Het bleek dat het loket om 12 uur was gesloten.
Nou kun je bij Indomaret, een supermarktje, ook kaartjes kopen. Maar daar dus niet. Pfff weer in het hotel maar gebeld naar mijn volgende hotel dat ik inmiddels al had geboekt en niet meer kon wijzigen. Gelukkig kon het telefonisch allemaal een dag worden verschoven en vandaar dat ik nu nog in Jakarta zit in plaats van in Semarang!
Inmiddels een treinkaartje kunnen kopen bij een andere Indomaret dus morgen om 9.30 vertrek ik. Vandaag weer een heel eind gelopen, o.a. naar een groot winkelcentrum geweest waar ook massages werden gegeven. Ik heb al veel massages gehad naar nog nooit eentje van een vrouw met zulke harde duimen!! Dat deed zeer!!! Maar zoals het een bikkel betaamt niets gezegd...
Goed, zo nog even wat te eten zoeken. Gisteravond masakan Padang, heel veel schaaltjes waar je van neemt wat je wilt (dus niet alles). Vanavond houd ik het maar simpel bij een stalletje.
Tot een volgende keer, sampai jumpa lagi!

1. Tabitha.:
    18 maart 2018
    Aanrader, bami (capo cai) Gaja Mada.: de mie is krokant gebakken en danin een overheerlijke saus.. Enige reaurant in JtKT die dit serveert, Is ook aan de straat Gaj Mada. Moet je even vragen: Hij is heel bekend in JKT. Fijne tijd in JKT.
  2. Margje saptenno:
    18 maart 2018
    Ha Joke, wat doe je het goed!! Geniet van je reis naar Semarang, en eet smakelijk voor straks! blijf je volgen! liefs X
  3. Number 1:
    18 maart 2018
    Dus toch gelukt met treinkaartje... iets meer nationale feestdagen zou hier wel mogen maar liever niet met de gevolgen zoals vaak in andere landen haha.
    Lang met de trein morgen?
    We horen/zien het weer, groetjessss!!!! xxx
  4. Grote Koos:
    18 maart 2018
    Telkens weer nieuwe avonturen en problemen waar je voor staat. Top!
  5. Forti:
    18 maart 2018
    Aduhh hebat Joke sudah jalan-jalan, pijit dan bicara bahasa senang membacanya👍
  6. Ineke:
    18 maart 2018
    Leuk om te lezen!!veel plezier
  7. Janet:
    19 maart 2018
    Weer mooi om te lezen, Joke. Wat een moed en doorzettingsvermogen heb je en wat kevert dat een levensvreugde op!
  8. Adriaan Meij:
    19 maart 2018
    Leuk en mooi om te lezen Joke, de hitte spat er al vanaf, en gelukkig de massage ook, Ben benieuwd hoe je treindreis wordt.
  9. Dot en Wim:
    19 maart 2018
    Geniet er maar weer van Jook! Veel plezier!

xx Dot en Wim
  10. R.J. Botter:
    Veel plezier Joke ;-)
  11. Minggus:
    22 maart 2018
    Aduh,seg.Lari kiri-kanan itulah memang tjapé tò ?! EN abis itu makanya rasa enak betul-é. Selamat jalan terus nona Joke.
  12. Yoke:
    24 maart 2018
    Weer terima kasih allemaal!
    Heb de tip voor Gajah Mada genoteerd Tabitha!
    Heb inderdaad alweer heel wat gedaan, mooi toh!!
    Belum capek Minggus!
    Tot een volgende keer!