KOTA (stad) AMBON

5 april 2018 - Ambon, Indonesië

Selamat malam semua!
Een goede vlucht gehad met Lion Air met één tussenstop in Makassar. Die duurde maar heel kort, met net genoeg tijd om de 'transitvoucher' op te halen.
Na inchecken en aanverwante zaken de stad in. Ik was er niet voor het eerst dus wist dat ik naar café Sibu-Sibu wilde. Natuurlijk niet rechtstreeks gelopen naar via een omweg en daar mijn eerste 'echte' Bintang gedronken en daarna er ook maar gegeten.
De volgende morgen wilde ik naar een kerk omdat het eerste Paasdag was. Ik had de dag ervoor alweer gevraagd aan een paar mannen hoe laat de dienst begon: 10 uur. Dus niet te vroeg en niet te laat de kant op van de Maranathakerk, dichtbij en 'gewoon' protestant. Blijkt de dienst toch al te zijn begonnen....ja hoor, om 9 uur. En echt niet verkeerd verstaan! Het was wel even vervelend om nog naar binnen te gaan omdat iedereen dan natuurlijk kijkt maar toch maar gedaan en heb het overleefd. En ik heb toch nog 3 kwartier meegemaakt... Wat kunnen ze hier prachtig zingen, volgens mij bijna iedereen, kippenvel! Iedereen ging erna direct weg dus ik ook. Had wel zin in koffie en liep richting het plein Lapangan Merdeka om te kijken of ik iets zag. Werd gewenkt door een klein vrouwtje met een miniwarung, Maya. Ze had koffie en vooral een hoop gezelligheid met haar zoon Kasim, een vriend of kennis Erin en wat af- en aanlopers. Mensen wat een rijke dag! Zij was moslim, haar zoon ook en Erin was katholiek. Geen woord Engels. We hadden de wereldvrede zo voor elkaar! Mooi hoor om zulke mensen tegen te komen! Ik heb er zeker anderhalf uur gezeten en heb de hele dag nagenoten.
Alleen voelde ik me toen ik naar m'n hotel liep niet zoals ik me normaal voel. Ik wilde heel graag liggen, kreeg m'n ene voet bijna niet meer voor de andere.
En zo bleef het dus ook de volgende dag. Nog even naar Maya en co gegaan 's middags omdat ik dat had beloofd maar snel weer terug. Heel moe, geen koorts wel zere keel en heel pijnlijke klieren aan de zijkant van de hals. Zo goed als niet gegeten, veel gedronken, voor mijn doen veel paracetamol en veel geslapen (bijna alleen maar).
Dinsdagmorgen voelde het wat beter, beetje fruit gehad en in de loop van de middag was ik er weer! Dat was voor het eerst in al die jaren dat ik een paar dagen niet lekker was!
Weer naar Maya voor koffie en klets (En afscheid...). Weer supergezellig, Erin zou nog een lied zingen maar hij had een kater van de sopi (arak) dus dat werd niets. Later ging het gelukkig beter en had ik toch nog een video! Deze keer was er ook een leuke (op het eerste gezicht moderne) jonge man die even later vertelde dat hij 4 kinderen had en 2 vrouwen. Ik moet zeggen toen bekeek ik hem toch even anders...
Zoals gewoonlijk nog rondgelopen en kreeg nog een rondleidinkje bij een soort varkensfokkerij waar ik langs kwam! Midden in de stad! Het vlees werd verkocht op de stoep...
's Middags rustig aan gedaan, voelde het nog wel dat ik geen 100 maar 95% was en moest toch nog dingen regelen, vervoer en verblijf e.d. En kijken hoe lang ik waar blijf en dat soort dingen.
De volgende morgen met een hoteltaxi naar m'n volgende bestemming gegaan: naar de familie Manuputty bij De Lunterse Boer in Natsepa. Yes, zin in!!
Amatooo! (Molukse groet)
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Minggus:
    6 april 2018
    Selamat pagi Joke. In Holland is het middels 00.25u. Je reis verslag is weer boeiend. Het is wel heel vermoeiend dat je veel moet lopen. Gelukkig heb je genoeg paracetamol bij je. Veel drinken is de beste remedie! Zorg wel dat je goed staande blijft en vooral fit blijven. Sé su makan buah durian ? enak é ! Tapi akang punya uapnya ....ajoooo luar biasa ! En gelukkig is er toch iemand die oplet..... itu ibu kecil gamé Joke por datang cari kenal !. Ook leuk om foto's te zien. We wensen je veel plezier in Natsepa en hormat fam .Manuputty disitu.dari katong fam.Manuputtij dari Staphorst. Joke, verder wensen we je veel plezier en straks gezond terug naar je liefhebbende Roelof ! Amatoooooo,