OP NAAR JAKARTA!

14 maart 2018 - Meppel, Nederland

Selamat malam!

M’n voeten nog in Nederland, m’n hoofd alweer ver weg…Dat is zo’n beetje de toestand waarin ik me nu bevind, de avond voordat ik vertrek. Ik mag weer naar Indonesië. Morgen om 12.30 ga ik de lucht in en na een tussenlanding in China hoop ik vrijdag om 12.35 lokale tijd te landen in Jakarta, mooi de klok rond.

Deze keer gaat de reis (weer) eerst naar Java. De planning is om 2 nachten in Jakarta te blijven. Nog niet eerder gedaan, ik hou niet zo van zulke grote miljoenensteden. Maar aangezien ik toch al in een hotel zit vlakbij het station van waaruit ik verder oostwaarts ga, wilde ik er toch een keer een nacht extra blijven.

Vorig jaar treinde ik via de zuidelijke route, deze keer ga ik via het noorden via Cirebon naar Semarang. Daar buig ik af richting Solo en vervolgens via Surabaya met de trein verder naar Malang. Hoe lang ik overal blijf zie ik daar wel. Misschien ga ik met de trein naar het uiterste oosten van Java en dan met de veerboot oversteken naar Bali. Mocht dat zo zijn dan vlieg ik vanaf Denpasar naar de Molukken, eerst naar Ambon. Maar misschien vlieg ik toch ergens vanaf Java, ik weet het nog niet.

Ik ben er ook nog niet uit naar welke eilanden ik zal gaan in Maluku. Ik denk dat ik onderweg wel inspiratie krijg om te kiezen, er zijn er nog genoeg waar ik niet ben geweest. In ieder geval naar de Banda eilanden natuurlijk, mijn tweede “thuis”.Ik hoop dat ik daar kan meedoen aan een paar projecten, ga in ieder geval mijn best doen!

Ik ga het kalm aan doen met bloggen. Heb erover gedacht om het deze keer helemaal niet te doen maar ik schrijf toch al naar mijn familie en vrienden, dan kan ik het net zo goed voor een breder publiek doen. Maar niet te vaak dus! Tot een volgende keer vanuit Java!

Sampai jumpa lagi!

1. Priscilla:
    14 maart 2018
    Goede reis morgen en heel veel plezier, genieten er van!
  2. Harma:
    14 maart 2018
    Wens je natuurlijk weer een heerlijke, beetje bekende, vakantie in het verre Indonesië !! Genieten als geen ander en pas goed op je zelf lieve zus Joke..xx
  3. Roezz:
    14 maart 2018
    Lieve Jo......nogmaals een hele fijn tijd en zoals ik al zei....ogen voor en achter haha. Dikke kus Roezz
  4. Annie:
    14 maart 2018
    Toch wel fijn voor ons dat je weer gaat bloggen! Ik kijk er weer naar uit! Ik wens je nu eerst een hele goede reis toe en een fijne start op Java!
    Heel veel liefs en XXX !!!
  5. Forti:
    Joke selamat Jalan dan hati-hati😀 selamat sampai Jakarta🏫
  6. Renate de Rooij:
    Mooie reis 🐒🐚🐬🍹🌴🌺
  7. Anneke:
    14 maart 2018
    Een hele mooie en veilige reis gewenst!
  8. Tini vdGraaf:
    14 maart 2018
    Hele goede reis toegewenst Joke,geniet er van!!!
  9. Ineke:
    14 maart 2018
    Ik wens je een mooie reis toe
    En ga je volgen op je blog
  10. Ezau:
    14 maart 2018
    Hallo Joke, ik wens je hele fijne vakantie
  11. Erica:
    We gaan je volgen Joke 😘
  12. Gea:
    14 maart 2018
    lieve Joke, ik wens je een hele fijne reis toe ,en geniet er van. prettige vakantie.
  13. Harriette Brouwer:
    14 maart 2018
    Ik wens je een fijne tijd in je tweede vaderland en ga je zeker weer volgen.👍🏻
  14. Roelie:
    14 maart 2018
    Lieve Joke,je hoofd in de wolken, je voeten nog in meppel lSurabaya mijn gedachten zijn altijd bij jou] een hele fijne reis en mooie tijd in je geliefde land,ik ga je volgen.
    liefs xx
  15. Alice Timmer:
    14 maart 2018
    Veel plezier en weer lekker genieten.
  16. Marja:
    Lieve Joke. Nogmaals een hele fijne reis. Ik ga je op de voet volgen. 😙😙
  17. Sonja:
    Ha lieve Joke,
    Bij deze wens ik je weer een fantastische reis toe. Geniet en take care.
    Knuff, Sonja X
  18. Minggus:
    15 maart 2018
    Selamat pagi nona Joke. Een fijne reis toegewenst met straks weer een mooie herinneringen. We zullen je reisverslag volgen. Dikke knuffel van ons Geertha en Mingus.
  19. Jet Brand:
    15 maart 2018
    Prachtige reis gewenst het klinkt weer veelbelovend !
    Dat je gaat genieten is zeker ...altijd opnieuw nieuwe dingen ontdekken !
    Maak er een nog mooiere reis van dan de laatste keer !
    Ik hoop dat je wel regelmatig schrijft ...heerlijk om te lezen.
    Lieve groetjes Jet
  20. Jannie Voerman:
    15 maart 2018
    Hoi Joke, maak er weer een hele mooie herinnering van deze vakantie.

groetjes Jannie
  21. Aly:
    15 maart 2018
    Heel goede reis en fijn verblijf gewenst!
  22. Dirk & Noortje:
    15 maart 2018
    Hoi Joke, Goede reis strakjes en een heel fijn verblijf in jou 2e vaderland !
    Wij gaan jou weer volgen !

Groetjes, Dirk & Noortje.
  23. Hermien Bouwknegt:
    15 maart 2018
    Een goede tijd Joke.en veel plezier Wij hebben gisteren onze verjaardagen gevierd ,met broers, zuster en aangetrouwden. Heel gezellig. Kom veilig terug.
  24. Bep:
    15 maart 2018
    Hi Joke, weer een fantastische reis. Ik volg je.
  25. Rita en Hans de Vries:
    15 maart 2018
    Wij wensen je een fantastische reis! Veel plezier!!
  26. Ivonne Joustra:
    Geniet ervan Liefs Ivonne
  27. Sonja:
    16 maart 2018
    Selamat Joke!
    Geniet lekker zelf, voel je niet verplicht te delen, al vind ik dat altijd wel heerlijk om zo zelf mn herinneringen aan Indonesië en de Molukken op te roepen. Nogmaals fijne reis, su6 met de projecten en tot in Belanda... Amatooooo! 😘
  28. Marja:
    16 maart 2018
    nogmaals fijne tijd Joke , en hoe jij deze invult mag je helemaal zelf weten gelukkig.
  29. Adriaan Meij:
    18 maart 2018
    Je bent alweer een eind onderweg. Fijn om je blog te lezen..geniet van de prachtige reizen die je elk jaar maakt. Dat is heel uniek. Hartelijke groet en tot gauw.
  30. Jeannette:
    18 maart 2018
    Fijne tijd Joke, geniet ervan!
  31. Yoke:
    19 maart 2018
    Lieve mensen allemaal heel hartelijk dank voor de lieve wensen! En natuurlijk super dat jullie me volgen... ben toch wel blij hoor dat ik heb besloten om wel te bloggen, vind het leuk om te doen!
  32. Tabitha.:
    20 maart 2018
    Dit een iets ouder reisverslag? Ik had het filmpje onderweg tussen JKT en Cirebon al gezien,. Bem je al op Seram op de Molukken geweest en Tengara. Noord Molukken? Behalve dat mijn roots op Seram liggen, du al tig keren geweest, ben ik nog nooit op Tenggara geweest, Moet ook erg mooi zijn maar het kan erg heet zijn daar. De Noord Molukken heb ik in 2010 gedaan. Erg mooi is het daar. Ik kijk al uit naar jouw volgend reisverslag. Have fun Joke. reis je trouwens alleen?
  33. Marij Hendriks:
    6 mei 2018
    Hoi Joke, beetje laat mijn reactie, maar op de mobiel leest het niet zo prettig. Je gaat allemaal plaatsen bezoeken waar mijn ouders gewoond hebben en waar ik samen met mijn vader ook ben geweest.