SEMARANG EN SALATIGA

22 maart 2018 - Salatiga, Indonesië

Selamat malam semua!
De trein vertrok mooi op tijd vanuit Jakarta. Naast me zat een man, geen contact, hij sliep direct. De zuidelijke treinreis is qua landschap mooier maar ook via deze route heb ik me geen moment verveeld! Vijfeneenhalf uur sporen en geen letter gelezen! Vlak voor Cirebon vroeg mijn buurman waar ik naar toe ging. Dit was de opening van een gesprek dat duurde tot we arriveerden in Semarang! Heel bijzonder hoe je soms met iemand die je totaal niet kent uren gespreksstof hebt! Tenminste, als je (in mijn introverte geval) in sommige opzichten ongeveer op één lijn zit. Hij had een (voor mij) mooie kijk op de wereld en het leven en we begrepen elkaar, laat ik het daar maar op houden anders wordt het verhaal veel te lang! Wist pas in één van de laatste minuten zijn naam.
In Semarang aangekomen met een taxi naar m'n hotel gegaan. In een leuke buurt, deed me een beetje denken aan Bogor. Ik zat niet ver van het grote plein Simpang Lima, heel levendig met veel eetstalletjes e.d., leuk om te lopen.
Ik had al een plan voor de volgende dag, ik wilde naar Kota Tua, de oude stad. Dat kon lopend, volgens Maps was het ongeveer 3,5 km maar ik heb nog wat gekronkeld dus ietsje meer. Mooi om zo de stad te zien, ik kwam langs allerlei kleine weggetjes waar ze me soms met open mond nakeken en door de Chinese wijk. Door de hitte was het wel pittig dus eerst maar wat gedronken, bij een groepje mannen (chauffeurs) aan tafel, de enige zitplaats, gezellig!
Ik wilde ook naar de oude Nederlandse kerk die daar nog staat, Gereja Blenduk. Eerst achter de kerk langs gelopen en zag daar een soort hofje. Niet vergelijkbaar met een Nederlands hofje maar ik vond het heel bijzonder, wel echt armoede maar een mooie sfeer. Behalve de grote uil die vastgebonden op een stoelleuning zat...
Daarna eens even gekeken hoe ik de kerk in kon komen want alle hekken waren dicht. Het zou me na 4 km lopen niet overkomen dat ik er niet in kon! Gelukkig zag ik een stel naar buiten komen met een oudere man dus daar op afgegaan. Zo kon ik naar binnen, alles was volgens de man in zo goed als originele staat, kansel, orgel, stoelen, prachtig!
Weer teruggelopen via een andere route, weer heel mooi. Het was superheet, ondanks het water onderweg was ik totaal op toen ik terug was! Eerst maar uitgerust!
Naar Simpang Lima om te eten, verder niet zo bijzonder, alleen wil ik nog even vermelden dat er, gewoon langs de looproute, ergens een kratje stond dat halfvol was met dode ratten.... Heb toch nog lekker gegeten haha!
Ik had de stationschauffeur gebeld voor vervoer naar Salatiga, hij zou gisteren (woensdag) om 11.00 uur bij m'n hotel zijn. Maar wie er ook verscheen, geen chauffeur. Meerdere keren gesmst, dat doen ze hier nog veel, lang niet iedereen heeft een smartphone, en gebeld maar geen reactie.
Pfff had ik weer! Hij belde na bijna een uur terug en had een heel verhaal maar hij was het gewoon vergeten. Hij zou z'n broer sturen. Belt er vervolgens iemand, 'a friend', dat hij me kan brengen maar dan wel een stuk duurder... Na enige discussie toch maar akkoord gegaan.
Dus zo na ruim een uur rijden aangekomen in Salatiga, de stad waar mijn broer Koos jaren geleden een paar maanden heeft gewerkt en waar nog wat mensen wonen die ik ken.
En weer lopen, de stad in. Er is daar een hele grote pasar (markt) en een hoofdstraat met veel winkels. Lekker fruit gekocht, buah nagah, zie foto.
Voor degenen die FB hebben al bekend: loop ik daar, stopt er een 'brommer' naast me en met daarop Rino en zijn vrouw. Rino heb ik een paar jaar geleden ontmoet op Banda, daarna nog een keer in Ambon en nu dus hier. Hij was één van de mensen die ik hier kende maar dat we elkaar zo op straat tegen zouden komen bestaat bijna niet!
Na contact kwam hij me 's avonds ophalen uit de homestay om me Salatiga@night te laten zien, achterop de 'brommer'. Ik hoefde geen helm op, dat moest alleen overdag haha! Hoe bedenken ze het!
Rondgereden en daarna koffie en een biertje gedronken bij KaféOlé, een heel mooi café in een soort tuin. Herinneringen opgehaald, o.a. aan Banda, en bijgepraat, ook Rino is iemand met wie ik zo een eind wegklets. Voor mij werd het een latertje, wel 11 uur! Haha lig altijd vroeg in bed hier, heerlijk!
Vandaag weer een heel eind gelopen, bijna 10 km. Leve Google Maps, ik kom overal! Eerst richting het resort waar Koos toen tijdelijk woonde. Daar koffie gedronken en een beetje rondgekeken en daarna iets verderop linksaf geslagen omdat Koos zei dat het daar mooi was. En het was mooi, zelfs sawa's gezien! En onderweg weer met allerlei mensen gesproken, ze zijn redelijk nieuwsgierig hier...
Toen ik thuiskwam begon het net te regenen, perfecte timing om even lekker te slapen.
Gegeten bij de Pancasila alun-alun (plein) en nu dus nog even bloggen.
Rino brengt me morgen naar het busstation wat een eind buiten de stad ligt, lekker handig. En dan ga ik dus met de bus naar Solo!
Hoop vanuit daar (of later) weer te schrijven. (En ik ben bang dat deze blog alweer veel te lang is...)
Sampai jumpa pagi!

1. Roezz:
    22 maart 2018
    Mooi weer hoor Fiene, je ziet er idd wel verhit uit op een foto haha, veel plezier verder....kiss
  2. Grote Koos:
    22 maart 2018
    Mooi verhaal en prachtige foto's. Mooi Victorinox mesje (heb ik ook). Maar wat een vies water, lijkt wel riool! Alle goeds Joke!
  3. Grote Koos:
  4. Number 1:
    22 maart 2018
    Ziet er gezellig uit daar! En mooi groen!
    Ciao!
  5. Adriaan Meij:
    22 maart 2018
    Dat gaat wel goed met jou, wat een mooie reis. Wil je ook wat vertellen over de hitte? Misschien ga ik volgend jaar met Joost en Lasma mee, maar is dat wel te doen op mijn leeftijd? Of is het te heet? Hte lijkt me wel heel mooi en spannend. Goeie reis verder en tot de volgende keer. ( Waar heb je het over gehad met die man in de trein? In welke taal? Groetjes Adriaan
  6. Sonja:
    Hi Joke,
    Ik ben benieuwd naar je foto's uit Solo. Veel plezier X
  7. Jet Brand:
    23 maart 2018
    Mooi verhaal weer , heerlijk om zo beetje mee te reizen. Groetjes vanuit een nou ja nogal grauw Meppel .
  8. Rita en Hans de Vries:
    23 maart 2018
    Wat een bijzondere tocht heb je al weer gemaakt,leuk om te lezen! We volgen je weer en wensen je veel plezier op Java.
  9. Gea:
    23 maart 2018
    dat zijn weer mooie foto s. ik geniet van je reis. nog heel veel plezier op je verdere reis. doe je wel voorzichtig??
  10. Margje saptenno:
    23 maart 2018
    prachtig verhaal, mooi om mee te lezen wat je allemaal zo meemaakt! Geniet mee van je reis!! Ook mooie foto s!! Groetjes vanuit grijs Ridderkerk!
  11. Harma:
    24 maart 2018
    leuk te lezen Joke, ondertussen ben je al weer veel verder natuurlijk!!
    Die plastic schoenen......liefs xx
  12. Yoke:
    24 maart 2018
    Haha Roezz die met die man met het zwarte overhemd zeker 😄😄!
    Heel handig mesje Koos, neem het al jaren mee! En ja rivieren zijn hier soms echt riolen...🤥
    Was ook gezellig Mar!
    Ben zelf ook weer benieuwd naar Solo Son! Je gaat het zien!
    Hopelijk in Meppel ook gauw weer mooi Jet!
    Dankjewel Rita en Hans! Valt nog wel mee toch...😁
    Dankjewel Gea, ik doe (bijna) altijd voorzichtig😅!
    Dankjewel Marga, gezellig dat je meereist!
    Ja Harma die schoenen! Ongelooflijk dat ze er ook nog wat van verkopen!
    Ik heb jou even voor het laatst bewaard Adriaan! Wat zou het super zijn als je mee gaat!! Zo nu en dan (niet altijd) is het vreselijk heet hier en druipt het zweet aan alle kanten van me af, dat is een feit. Maar geen reden om.niet te gaan! Als je normaal gezond bent voor je leeftijd zou ik het altijd doen! Niet te veel.plannen, alles komt zoals het komt en dus ook niet te veel doen als je daar bent (op Sumatra neem ik aan). Duik lekker het Tobameer in!
    Tijdens de treinreis spraken we het meest Engels, kwam ook doordat hij in Amerika had gewoond. En zo nu en dan Indonesisch. Het was (zeker voor een Indonesiër) een bijzondere man. Hij was boeddhist maar geloofde wel in (een) God. Het ging daarover en ook over de (magische) krachten die er in Indonesië zijn. Ik vertel er nog wel een keer meer over...