MALANG TWEE

2 april 2018 - Malang, Indonesië

Selamat malam semua!
En toen was het alweer woensdag! Ook hier vliegt de tijd, morgen (vrijdag) ben ik al weer 2 weken in Indonesië!
Na het ontbijt weer op stap. Ik loop hier echt heel veel, de meeste dagen haal ik denk ik de 8 km wel! Eerst bij Toko Oen koffie gedronken met een roti kukus, een soort cakeje. Tegen de -zo te zien heel oude- becakman die voor de ingang stond, had ik al gezegd dat ik later met hem mee zou gaan. Dat gedaan, hij bracht me naar de 'traditional market'. Leuk om zo nu en dan in vervoerd te worden en ik gun zo'n man graag een ritje. Ik ben er niet lang gebleven: ik word helemaal gek van zulke gebouwen. Één en al hele smalle gangetjes, helemaal volgestouwd met kleren en andere spullen. Ik heb normaal gesproken geen last van claustrofobie maar daar zou dat zo kunnen veranderen! Schuin er tegenover er zag ik een winkel die me wel wat leek. Bleek wel een echte moslimwinkel alleen voor vrouwen te zijn, stond overal. Aan één kant hingen alleen maar witte jurken en gewaden voor de hadji, de bedevaart naar Mekka. Maar ik heb er wel een mooie rok en sjaal kunnen kopen! Ook daar weer supervriendelijk behandeld ondanks mijn blote armen en benen (onder de knie dan).
In een andere winkel water en een grote peer gekocht en dat als lunch gegeten weer op de alun-alun. Ik kan daar elke dag wel uren zitten! Veel mooier dan alle toeristische bestemmingen bij elkaar (nou ja...)!
Het was nog een heel eind lopen naar jalan Ijen. Dat is een grote straat, nu een boulevard, waar allemaal grote huizen staan, ook weer uit de koloniale tijd. Mooi om te zien, inderdaad staan er huizen die in de 'betere buurten' in NL niet zouden misstaan!
Met een grote boog via allerlei mooie rustige weggetjes weer terug naar 'huis' na onderweg nog een ijsje te hebben gegeten bij weer zo'n mooi tentje. En een kamer te hebben bekeken bij een homestay waarvoor de vrouw die er bezig was me uitnodigde. Heel mooi, tel.nr. genoteerd voor een eventuele volgende keer!
Mijn voeten hadden het hard nodig om even te liggen en dat heb ik ze natuurlijk gegund!
Na de rust besloten om donderdag, de laatste dag, wat dingen buiten de stad te gaan bekijken. Geregeld bij het hotel, om 9.00 uur word ik opgepikt door een auto inclusief chauffeur die me brengt waarheen ik wil. Om 15.00 uur word ik geacht klaar en terug te zijn bij het hotel. Het lijkt me super, heb inmiddels al wat gelezen.
Abu, mijn 'driver' zoals ze hier zeggen, was er stipt om 9 uur! Vertrokken richting de sinaasappelplantages. Alleen van de rit geniet ik al! Het was wel een toer om Malang uit re komen zo druk. Volgens Abu was dat omdat president Jokowi twee dagen in Malang was, op de universiteit.
Was mooi, heb me volgegeten met sinaasappels, dat mocht! Ze waren niet allemaal even lekker trouwens... Volgens Abu was de sinaasappeloppervlakte een miljoen hectare (??).
Daarna verder gereden naar het plaatsje Batu voor de waterval. Dat was echt heel mooi, heel hoog en wat een lawaai! Je kon er niet dichtbij komen maar er was wel een soort plateau dat hoger lag zodat je het ook nog beter/anders kon zien. Toen we terugliepen zagen we in de bomen een paar apen op niet al te verre afstand. Prachtig, jammer dat er maar een paar waren maar laat ik niet klagen...
Na de waterval hadden we nog tijd voor één bezichtiging. Ik wilde wel graag naar een tempel maar dat was te ver. Toen maar naar de appels, daar had ik al veel over gelezen. Ik was er gauw uitgekeken, dit kende ik wel haha! Ik kreeg een zakje appels (en ook al sinaasappels) mee maar ja, wat moest ik er mee? Heb de zak aan een tuinman van het hotel gegeven, die was er heel blij mee!
Het was al vier uur toen we weer bij het hotel waren, weer heel druk. Files zijn 'normaal' op Java, de weggetjes zijn vaak veel te klein voor alle verkeer. Dat is ook niet zo 1-2-3 opgelost!
De trein vertrok de volgende dag pas om half 3 's middags dus ik had alle tijd om nog van alles te doen. De boel ingepakt en daarna op weg om koffie te drinken. Verder gelopen kwam ik terecht op de Pasar Burung, de vogelmarkt. Je weet niet wat je ziet, je schreef het al Coby maar het is echt zo. Behalve vogels waren er katten (heel veel), honden, slangen, vissen, leguanen, kippen, eekhoorns, konijnen en kakkerlakken. Soms moet je maar de andere kant opkijken, bijv heeel veel kleine vogeltjes in een veel te kleine kooi, andere dingen zijn dan wel weer leuk.
Bij het hotel nog een poosje gewacht tot ik naar het station kon, geen straf, dat kon lekker buiten.
Bij het station geen drager te bekennen dus ik moest alles zelf uitzoeken en dragen. Viel wel nee, het bleek alleen dat mijn wagon helemaal achteraan stond, bijna buiten het station.
Was weer een mooie reis, dorpjes, sawa's, bossen. Het was maar 2 uur en toen was ik in Surabaya. Van het station naar het vliegveld is vrij ver, ongeveer een uur met de taxi. Ging goed allemaal en het was net donker toen ik er aankwam. Ik had een kamer geboekt in het Ibis hotel op het vliegveld , ideaal! De trap af en je stond in de hal. Daar lekker even wat gegeten en naar bed, om 7 uur moest ik bij de vertrekhal zijn om te vliegen naar...Ambon!
Sampai jumpa lagi!

1. Dot en Wim:
    2 april 2018
    Wauw!! Wat geniet jij weer zeg, heerljk om te lezen. Mooie verhalen, zie het allemaal zo voor me :-)

xx
  2. Dirk & Noortje:
    2 april 2018
    Alweer een mooi verslag en mooie foto's Joke !
    Wij hebben ook van die loslopende apen meegemaakt bij Bandung .
    Als je niet uitkijkt, ben je zo je bril kwijt !
    Sophie ( Noortjes dochter ) was binnen no time haar blikje cassis kwijt, en zat zo'n ( rot ) aap binnen enkele seconden met haar blikje bovenin een boom !
    Veel plezier en geniet er van !
  3. Roezz:
    2 april 2018
    Mooi weer om te lezen.....ik ben jaloers op de temperatuur.....hier nog volop de kachel aan !! Maar aankomend weekend kan het wel 20 !! graden worden. Lekker verder genieten...kussie uut Möppel
  4. Grote Koos:
    2 april 2018
    Toppie om mee te reizen!
  5. Tabitha.:
    3 april 2018
    O ik dacht al: ben je nu alweer weg uit Maluku? Weer een mooi reisverslag Joke. Kijk reikhalzend uit naar de volgende. Have fun.
  6. Jannie Voerman:
    3 april 2018
    Het reisverslag, prachtig om te lezen!!!

Maar de foto,s , dat zijn zoooo, mooi !!!!
  7. Bep:
    4 april 2018
    Prachtig reisverslag om te lezen. Het is weer genieten voor je he? Nou, ik geniet er ook van en van de mooie foto's. Ben alweer benieuwd naar het volgende verhaal!!
  8. Roelie:
    5 april 2018
    Prachtig Joke,Heb je alleen de zak aan de tuinman gegeven,en de appels zelf maar gehouden.
  9. Yoke:
    6 april 2018
    Dank allen weer! Gezellig dat jullie meereizen!
    Hopelijk wordt het weer nu eindelijk een beter in NL, de winter heeft nu toch wel lang genoeg geduurd!
    Nee Tabitha Ik loop gewoon achter, geen tijd haha!
    Nou ja zeg Roelie, wat denk Je?😉